Vidra Verda

A Vidra Verda küldetése, hogy élményközpontú terepi foglalkozások keretében közel hozza a természetet minden korosztályhoz.

A különböző életközösségek páratlan gazdagságát csak akkor tudjuk igazán értékelni, ha mélyebben megismerjük működésüket, és látjuk sérülékeny voltukat is. Célunk, hogy bemutassuk azokat a növény- és állatfajokat, valamint élőhelyeket, amelyek a Pannon Régiót egyedülállóvá teszik Európában, amelyeknek védelméért a Natura 2000 hálózat létrejött.

Az élmény, a megismerés jelenti az első lépcsőfokot a tudás megszerzéséhez. A természeti értékek védelme, az irántuk érzett felelősség pedig erősen összefügg azok ismeretével és szeretetével. Kívánjuk, hogy minden résztvevő ilyen „útravalót” nyerhessen programjainkon!

Terepi természetismereti foglalkozásainkon három élőhelytípus megismerése nyílik lehetőség: rétek, erdők és vizes élőhelyek. Minden programcsomag (modul) csoportmunka keretében végzett terepi vizsgálódásból (állatok begyűjtéséből, ill. meghatározásából), a látottak közös megbeszéléséből, valamint a tudást elmélyítő játékokból tevődik össze. Általános iskolásoktól az egyetemistákig valamennyi korosztály jelentkezését várjuk.

Célunk, hogy a természetet „házhoz” vigyük, azaz lehetőség szerint az iskola közelében található (megfelelő adottságú) élőhelyeken mutassuk be a természeti értékeket. Amennyiben ilyen nem áll rendelkezésre, javaslataink alapján a pedagógusok választhatják ki a program helyszínét.

Egy-egy modul időtartama 2 óra.

A foglalkozáson 10-25 fős csoportot tudunk fogadni.

Jelentkezés: dobosl@bnpi.hu; kapcsolat@bnpi.hu

További információ: https://www.vidraverda.hu/



Választható modulok:


„Mocsárjáró” – a kisvizek élővilágának felfedezése

A foglalkozás során megismerkedünk a félelmetes szitakötőlárvával, a tekergő szúnyoglárvákkal, a vizet „taposó” molnárpoloskákkal, valamint számtalan fura kinézetű állattal, amelynek a víz az otthona. Utánajárunk annak, hogy mi az a „víziborjú”, hogyan élnek az eibhalak, és arra is keressük a választ, hogy miért fontos vizeink tisztaságának megóvása. A fehér gólya példáján keresztül szemléltetjük a vizekhez kötődő életközösség sérülékeny és veszélyeztetett voltát, valamint megismerkedünk az oktatóbusz névadójával, a játékos természetű vidrával.


„Rétnéző” – sáskák, szöcskék és társaik nyomában

A rétek, mezők változatos élővilágával ismerkedünk meg a foglalkozáson. Megtudjuk, hogy mi a különbség a sáska és a szöcske között, hogyan táplálkoznak az egyes rovarcsoportok, mennyiben határozza meg a növényzet típusa az életközösség fajösszetételét. Megismerkedünk a réti tápláléklánc magasabb szintjein helyet foglaló állatokkal, valamint bemutatjuk a gyepeket veszélyeztető főbb tényezőket és folyamatokat, beszélünk a természetbarát gyepgazdálkodás fontosságáról.


„Avarturkáló” – hogy meglássuk a fától az erdőt!

Rendhagyó módon, a talajszintről (az avarszintből) kiindulva fedezzük fel az erdő életközösségét. A foglalkozás során közelebbről megismerkedünk néhány „nemszeretem” állattal: százlábúakkal, pókokkal, fülbemászókkal, és eloszlatjuk a hozzájuk kapcsolódó tévhiteket is azáltal, hogy bemutatjuk az erdei életközösségben betöltött szerepüket. Korhadó fák kérge alatt és faodvakban kutakodunk, hogy megismerjük a holtfához kötődő gazdag élővilágot. Az erdő lakói közötti bonyolult kapcsolatok szemléltetésével pedig felhívjuk a figyelmet arra is, hogy a biológiai sokféleség védelme többet jelent az egyes állatfajok védelménél.


Kapcsolódó

2023/1 6. Eagle’s eggs inventory

2023/1 6. Eagle’s eggs inventory

2023.07.10. 16:00
Um ehrlich zu sein, haben mich Vögel im Allgemeinen noch nie so wirklich interessiert. Aber ich glaube, das liegt daran, da man sie sehr selten aus nächster Nähe zu Gesicht bekommt. Als ich mir die Vogelrettungsstation auf dem Gelände des Direktorats ansehen durfte, wurde mir klar, dass Vögel doch ganz interessant sind, wenn man sich näher mit ihnen beschäftigt!Als ich dann die Gelegenheit bekam, eine Gruppe von Rangern zu begleiten, welche die Adlernester und deren Eierbestand überprüfte, war ich natürlich sofort dabei. Wer möchte es sich schon entgehen lassen einen in freier Wildbahn lebenden Adler aus nächster Nähe zu sehen? Ich jedenfalls nicht.Genauer gesagt handelt es sich bei dieser Art um den Östlichen Kaiseradler (Aquila heliaca) (Für die Interessierten unter euch: https://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96stlicher_Kaiseradler). Außerdem gibt es noch eine kleine Population an Seeadlern (Haliaeetus albicilla) in diesem Gebiet.An diesem Tag lag unser Fokus allerdings nur auf den Nestern des Kaiseradlers. Die Aufgabe bestand darin, den Bestand an Eiern in allen Nestern zu überprüfen, zu dokumentieren und anschließend abzuwarten, dass das Weibchen wieder zu ihrem Nest zurückkehrt. Es wurden zwei Gruppen gebildet. Gruppe Nr. 1 hatte die Aufgabe die Eier im Nest zu zählen. Dafür mussten wir (zum Glück) nicht etwa auf den Baum klettern, sondern bedienten uns modernster Technik in Form einer Drohne. Die zweite Gruppe beobachtete aus einer Entfernung von ca. 800 m das Nest per Fernglas und dokumentierte minutengenau, wann das Weibchen das Nest verließ und wann es, nachdem die Drohne wieder weg war, zu ihren Eiern zurückgekehrt war. Das konnte mal nur 15 Minuten dauern, mal mehrere Stunden. Zum Glück war ich in der ersten Gruppe. ;)Im Durchschnitt legen Kaiseradler 1-3 Eier. Bei unseren Nestern waren es meistens drei, also ein ziemlich guter Durchschnitt. Die kommende Kaiseradlergeneration ist somit gesichert. Bis wir die zehn Nester alle abgeklappert hatten, dauerte es eine Weile. Wir fuhren über endlose Felder und durch Niemandsland, wo sich unsere Wege immer wieder mit denen von Fasanen, Feldhasen und Rehen (ich habe noch nie an einem Tag so viele Rehe gesehen) kreuzten. Alles in allem ein sehr interessanter, tierreicher Tag, beendet natürlich mit einem obligatorischem Kaffee.
Tovább olvasom