Természetiskolai moduljaink
A modulok ára egységesen 900 - 2100 Ft/fő,
A szakmai programról, modulokról bővebb információ:
Erdei Nikoletta, oktatási referens
tel.: 30/ 336 8124,
E-mail: erdein@bnpi.hu
A szakmai programról, modulokról bővebb információ:
Erdei Nikoletta, oktatási referens
tel.: 30/ 336 8124,
E-mail: erdein@bnpi.hu
1. Foglalkozás: Bemutatkozik a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság
A vetítettképes előadás során bemutatjuk a Bükki Nemzeti Park jellegzetes természeti értékeit. A gyerekek bepillantást nyerhetnek az igazgatóság alapfeladataiba, megismerik a fajvédelem, a természetvédelmi kezelés, fenntartás fogalmát.
2. Foglalkozás: „Karszt és élővilága” kiállítás
A „Karszt és élővilága” kiállítás megtekintése szakvezetéssel. A csoportok megismerhetik a Bükk hegység geológiai, geomorfológiai jellegzetességeit, változatos élővilágát. A kiállítás fő témái: - a „karszt” szó eredete, a karsztosodás fogalma, a karszt jelenségek, - hegyi patakok élővilága, - klímazonális erdők (cseres tölgyesek, gyertyános tölgyesek, bükkösök), - az őserdő, a holtfa szerepe, - a Bükk-fennsík kaszálórétjei, - jégkorszaki reliktumok, - a Bükk ősember barlangjai.
3. Foglalkozás: Képzeletbeli kirándulás „Karszti Boglárkával”
A kiállítás témáinak önálló feldolgozása, a kiállítás-vezető foglalkoztató kitöltése az interaktív elemek segítségével..
1. Foglalkozás: A Kő-közi tanösvény
A tanösvény bejárása, melynek keretében megismerkedünk a környékbeli erdők élő és élettelen természeti értékeivel.
2. Foglalkozás: A kövek világa I.
A tó melletti kőzetparkban hazánk jellegzetes kőzeteit vizsgáljuk. Jellemzőik mellett fény derül keletkezésük módjára és idejére is.
3. Foglalkozás: A kövek világa II.
A kőzetek csoportosítása. Saját kőzetgyűjtemény vizsgálata, kísérletezés.
1. Foglalkozás: Nézd meg a nyomom, és mondd meg ki vagyok!
Ismerkedés az állati nyomokkal a természetiskola gyűjteményének felhasználásával. Hazai középhegységi erdeink leggyakoribb fajainak bemutatása nyomaik alapján.
2. Foglalkozás: Nyomkeresés a természetben
Önálló nyomkeresés a természetiskola környezetében: a Felsőtárkányi tó körül, a Kő-közi tanösvényen. Mintavételi eszközök, nyomhatározók helyes használata. A begyűjtött nyomok meghatározása, azonosítása.
1. Foglalkozás: Víz, víz, tiszta víz – Kémiai vízvizsgálat a Felsőtárkányi-tónál
A víz, mint élettér. Legfontosabb vizes élőhelyek jellemzői. Kémiai vízvizsgálat kofferlabor segítségével. A vízminőség (jóság) fogalma.
2. Foglalkozás: Árulkodó életjelek - Biológiai vízminőség vizsgálat (BISEL) a Szikla-forrásnál
A Bükki Nemzeti Park vizes élőhelyei, jellemző növény- és állatfajai. A BISEL féle bioindikációs vízvizsgálat. A vizes élőhelyekhez kapcsolódó természetvédelmi tevékenységek. Indikátor faj fogalma, szerepe a környezeti hatásvizsgálatokban. Helyes vízmintavétel, a határozókulcsok alkalmazása.
3. Foglalkozás: Ezt tanultam a vizekről – Játékos ismétlés
1. Foglalkozás: A házi méheken túl: ismerkedés a hazai beporzó fajokkal
A beporzás fogalma, jelentősége. A beporzásban szerepet játszó élőlénycsoportok megismerése, jellemzőbb hazai fajok ismerete, mikroszkópos megfigyelése. Lepkehálózás, lepkeismeret.
2. Foglalkozás: Életünk beporzók nélkül
A beporzás szerepe mindennapjainkban. Az állati beporzást igénylő haszonnövényeink. A beporzókat veszélyeztető tényezők. A beporzóbarát kert jellemzői.
1. Foglalkozás: Hulladék vagy szemét?
A hulladékos tanösvényen végigsétálva megismerkedünk a hulladékcsökkentés lehetőségeivel: a megelőzés, szelektálás, újrahasznosítás fogalmaival. Mit tehetünk a saját környezetünkben a hulladék csökkentése érdekében?
2. Foglalkozás: A csodálatos komposzt
A komposzt fogalma, a komposztálás jelentősége. Mi mehet a komposztba? A komposztáló kas megtekintése, mintavétel a kasban képződött humuszból. A mintában található komposztlakó élőlények kiválogatása, azonosítása, vizsgálata USB-mikroszkóp alatt.
1. Foglalkozás: A Bükk madárvilága
A nemzeti parkunkban fészkelő énekes és ritka ragadozó madaraink életmódjának bemutatása. Természetvédelmi őr vezetésével beszélgetés a madárvonulásról, a madarak életéről, ismerkedés a madárgyűrűzés fogalmával, természetvédelmi szerepével.
2. Foglalkozás: Madárgyűrűzés
Madárháló megtekintése, madár "szedése" hálóból. A fogott madár gyűrűzése, megfigyelése.
A Vár-hegy tanösvény bejárása szakvezetéssel, mely során klimazonális fás társulások (cseres tölgyes, gyertyános tölgyes és gyertyános bükkös) jellemző növény- és állatfajaival ismerkedünk meg. A túra során májusban az itt nyíló Boldogasszony papucsa nevű fokozottan védett orchidea virágzását is meg tudjuk nézni.
A szakvezetés során előkerülő témák:
Táv: kb. 10 km-es körtúra, szintemelkedés kb. 450 m, útközben egy vízvételi lehetőséggel.
Időtartam: 4,5-5 óra.
Heves megye egyetlen cseppkőbarlangjának megtekintése szakvezetéssel. A természetiskolától gyalogosan jutunk el a Gyetra-völgyben található barlangig (könnyű, 1.5 órás séta). A barlangnál 9 fős csoportokba szerveződve megnézzük a barlang felső szakaszát, ennek időtartama 30 perc /csoport. A barlangi túrához sisakot és fejlámpát biztosítunk.
Kiskorú személy barlangtúrán szülőjével (törvényes képviselőjével) együtt vagy annak írásos engedélyével vehet részt. A szülő távollétében zajló túrákhoz szükséges formanyomtatvány itt letölthető. Kérjük, hogy a barlangtúrára csoportonként (9 fő) kitöltve hozzák magukkal.
Tájékozódási verseny a természetiskolától induló háromkörös tájfutópályán. A gyerekek 2-3 fős csapatokba szerveződnek, majd tájfutó térkép segítségével végigmennek az ellenőrzőpontokon, és az a csapat nyer, amelyik helyesen írta be az ellenőrzőpontok számait.
Kézműves foglalkozások természetes anyagokból (korongozás, nemezelés, kosárfonás, csuhéfonás).