Lezárult a Mátra Kincsei Természetismereti és Természetvédelmi Verseny 2021.08.11. 10:42

Nyári döntővel zárult a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság által szervezett Mátra Kincsei Természetismereti és Természetvédelmi Verseny 2020/2021-es megmérettetése.

A verseny résztvevői iskolai tanulmányaikat kiegészítve kaptak átfogó képet a Mátra természeti értékeiről és azok védelméről. Bár a feladatok a Mátra természeti kincseit helyezték előtérbe, egyéb, az ország más tájaira is kiterjedő természeti ismereteket is elsajátíthattak a diákok. A verseny során szerzett ismeretek kiváló alapot jelenthetnek a diákok szemléletformálásához, hogy később a természet szépségére és védelmére érzékeny, tudatos felnőtt válhasson belőlük.

A döntőt megelőzően a diákok két korosztályban, 5-6. osztályos és 7-8. osztályos korcsoportban adhattak számot tudásukról, három évközi forduló során. Az első három fordulót hat témakör kísérte végig, ezek a következők voltak: madárvilág, hüllők és kétéltűek, rovarvilág, növényvilág, élőhelyek, tájak. Fordulónkét minden témakörön belül újabb és újabb élőlénycsoporttal ismerkedhettek a diákok. A döntő anyaga az első három forduló témaköreit dolgozta fel.



A verseny résztvevőit három fős csapatok alkották, a 28 nevezett csapat közül, az 5-6. osztályos korcsoportban az első hat, a 7-8. osztályos korcsoportban pedig az első öt legjobb csapat jutott a mátrai döntőbe, az első három forduló összesített eredményei alapján.

A verseny döntőjének a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság mátrafüredi látogató-, oktatási és kezelőközpontja, a Harkály Ház adott otthont, ahová az ország különböző területeiről nyertek bejutást a csapatok.

Az esemény megnyitását követően a döntőre minden csapat kiselőadással készült, amelynek témája volt egy a lakóterületük közelében fekvő természetvédelmi terület vagy Natura 2000 terület bemutatása társaik és a zsűri számára, amelyet kollégáink alkottak, Szűcs Erzsébet (elnök) oktatási referens, Kovács Dóra a Harkály Ház ökoturisztikai és környezeti nevelési munkatársa és Golen Gerhárd a Mátrai Tájegység egyik természetvédelmi őre.



Az előadásokat rövid fajismereti feladat követte, amely során az első három fordulóban is szereplő állat- és növényfajok közül kellett felismerni 10 db állat- és 5 db növényfajt vetített képek alapján.

A nemzeti parki termékek alkotta szendvicsebédet követően pedig a döntő terepi része következett a Mátra természetvédelmi őreinek vezetésével, amely a Harkákály Ház természetvédelmi kiállításához tematikusan szorosan kapcsolódó Sástói Cincér Tanösvényen került lebonyolításra. Az öt terepi állomásból álló feladatok során játékos, ismeretterjesztő gyakorlatok útján mérhették össze tudásukat egymással a csaptok.

Sor került itt bogarászásra, terepi tájékozódásra, élőhelyismeretre, játékos fajismeretre és terepmadarászatra is.





A Mátra Kincsei Természetismereti és Természetvédelmi Verseny döntőjébe bekerült csapatok mindegyike csodás teljesítményt nyújtott és lelkiismereteses felkészülésüknek adtak számot.

A feladatokon elért pontszámok összesítése alapján pedig a következő eredmények születtek:


5-6. korosztály

1. helyezett – Szederlesők csapata (Fehér Nimród Örs, Császár Csanád, Hipszki Botond, Felkészítő: Gyárfásné Kovács Marianna) - Hatvani Kossuth Lajos Általános Iskola

2. helyezett – Havasi cincérek csapata (Bogdán Gergő, Boromisza Kornél, Katona Zsombor Jácint, Felkészítő: dr. Szarvas József) - Fáy András Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Parád

3. helyezett – Mátrára fel! csapat (Ecsedi Endre, Jován Anna, Kónya Viktória, Felkészítő: Nánási Erzsébet) - Hallássérültek EGYMI és Kollégium, Debrecen

4. helyezett – Színes korallok csapta (Hives Emma, Miklós Panka Árnika, Szabó Szonja, Felkészítő: Katona Mária) - Mocsáry Antal Általános Iskola Karancsaljai Tagintézménye

5. helyezett – Vadvirág csapat (Nagy Levente Gábor, Novodonszki Réka, Bábosi Nóra, Felkészítő: Gódorné Gergely Éva) - Petőfi Sándor Általános Iskola, Hévízgyörk

6. helyezett – Kiselefántok csapata (Erdei Linda, Horváth Teodóra, Orgovány Gréta, Felkészítő: Albert Anita) - Tornyospálcai Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola


7-8. korosztály

1. helyezett – Szőlősi PSC csapata (Kishalmi Sára, Pálinkó Petra, Kézér Csaba, Felkészítő: Némedi Tamásné) - Tápiószőlős-Újszilvás Református Általános Iskola

2. helyezett – Parádi sasok csapata (Szabó Anna, Inczédy-Kovács Koppány, Kerekes Borbála, Felkészítő: dr. Szarvas József) - Fáy András Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Parád

3. helyezett – Parádi borzaskák csapata (Tóth Réka, Soltész Bianka, Soltész Anna, Felkészítő: dr. Szarvas József) - Fáy András Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Parád

4. helyezett – Cserkészek csapata (Petri Álmos, Csarnai Jázmin, Felkészítő: Molnár Zoltán) - Mocsáry Antal Általános Iskola Karancsaljai Tagintézménye

5. helyezett – Szorgos méhek (Hrebenku Ádám, Ruprecht Hajnalka, Horváth Adrián, Felkészítő: Albert Anita) - Tornyospálcai Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola



A csapatok nem csak új élményekkel és a méltán kiérdemelt okleveleikkel térhettek haza, hanem nyereményük részeként nemzeti parkos ajándéktárgyakat, ismeretterjesztő füzeteket is magukkal vihettek. Az első három-három helyezett csapat pedig belépőjegyeket, zártkörű kirándulást, és szállást programokkal is magukévá tudhattak.

Gratulálunk minden nevezett csapat és felkészítő tanáraik szép teljesítményéhez és külön gratulálunk döntőseinknek! A 2021/22-es tanév során újra megrendezzük a Mátra Kincsei Természetismereti és Természetvédelmi Versenyünket, így várunk minden kedves résztvevőt a következő szezon során is. Az időközben középiskolássá vált tanulók sem maradnak megmérettetés nélkül a természetvédelmi ismeretek terén, neki külön versennyel készülünk az ősz folyamán!

Kapcsolódó

1 Vorstellung / Introduction

1 Vorstellung / Introduction

2023.04.19. 13:59
Ronja:Jó napot! Mein Name ist Ronja Köhler und ich bin 19 Jahre alt. Meine Heimat ist Lübeck eine Stadt im Norden von Deutschland in der Nähe der Ostsee. In meiner Freizeit war ich schon immer gerne in der Natur, an manchen Tagen um meine Gedanken während eines Spazierganges zu ordnen, an anderen um bei Baumpflanz und Müllsammel Aktionen teilzunehmen. Weil die Natur für mich gleichzeitig ein Ort zur Entspannung und ein Ort zum Lernen darstellt, habe ich mich entschieden mich bei Kulturweit für einen Naturfreiwilligendienst zu bewerben. Meine Hoffnung war es gleichzeitig in der Natur zu sein und mehr über die Bio und Geodiversität unserer Erde zu erfahren, außerdem wollte ich gerne etwas zurück geben für all das was wir von der Natur bekommen.Über die Unesco-Komission wurden Marei und ich dann in den Bükk Nationalpark geschickt und so haben wir die einmalige Möglichkeit bekommen ein halbes Jahr in Ungarn zu verbringen. Hier lernen wir nicht nur die Natur auf vielfältige Weise zu betrachten, wir versuchen uns an einer neuen Sprache und dürfen ganz viele neue Menschen kennenlernen, aber auch uns selbst lernen wir von einer neuen Seite kennen. Nach dem halben Jahr hier in Ungarn möchte ich gerne ein weiteres halbes Jahr arbeiten und Reisen. Mich interessiert es sehr verschiedene Länder kennenzulernen, neue Menschen zu treffen und verschiedene Ökosysteme verstehen zu lernen. Nach einem Jahr des Lernen, Reisens und neue Eindrücke sammeln, möchte ich zum Wintersemester diesen Jahres anfangen zu studieren. Momentan interessiere ich mich mich sehr für Soziologie, Psychologie und Politikwissenschaften. In den nachfolgenden Artikeln versuchen wir einen kleinen Einblick in unsere Erfahrungen zu geben und ein paar Eindrücke zu teilen uns ist es sehr wichtig darauf aufmerksam zu machen, dass es sich hier um individuelle Berichte handelt, welche nur unsere subjektive Wahrnehmung wiederspiegeln. Viel Spaß beim Lesen !Jó napot! My name is Ronja Köhler, and I am 19 years old. My hometown is Lübeck, a city in northern Germany near the Baltic Sea. I always enjoyed being out in nature, some days just to clear my mind while working, and others to participate in tree planting and rubbish collecting activities. Because nature, for me, is a place to rest and learn simultaneously, I decided to apply for the Kulturweit nature volunteer program. I hoped to be in nature while learning more about bio and geodiversity on earth; furthermore, I wanted to give back to nature something for everything we get from nature.The UNESCO Commission sent Marei and me to the Bükk National Park. We got the wonderful opportunity to spend six months here in Hungary. Here we learn to look at nature in various ways and try to learn a new language, and meet many new people. Also, we learned a lot about ourselves during our stay in Hungary.After half a year in Hungary, I would like to work and travel for another half year. I am very interested in getting to know different countries, meeting new people and learning to understand diverse ecosystems. After a year of learning, travelling and gaining new impressions, I would like to start studying in the winter semester of next year. At the moment, I am very interested in sociology, psychology and political science. We want to share some of our experiences and impressions in the following articles. We must point out that these are individual reports, which are only representations of our own Perceptions. Have fun while reading!
Tovább olvasom