Lezárult a III. Mátra Kincsei Természetismereti és Természetvédelmi Verseny 2023.03.31. 08:32

Mátrafüredi döntővel zárult március 28-án a Harkály Ház szervezésében harmadik alkalommal megrendezett Mátra Kincsei Természetismereti és Természetvédelmi Verseny.

A verseny döntőjébe két korosztályból (5-6. osztály, 7-8. osztály) az az 5-5 háromfős csapat juthatott be, akik az elmúlt hónapok három fordulója során a legjobbaknak bizonyultak.

Az első három forduló alatt az online kiküldött feladatlapok kitöltésével és visszaküldésével szerezhettek értékes pontokat a versenyzők, melyek hat témakör köré épültek. Ezek nem mások voltak, mint a madárvilág, az emlősök, a rovarvilág, a növények, a gombák, és az élőhelyek. A feladatok elkészítése során törekedtünk arra, hogy kissé komplexebb tudással, természetvédelmi problémákra, összefüggésekre is rámutató szemlélettel gazdagodjanak a csapatok a feladatlapok kitöltésével.

Nem volt egyszerű az út a döntőbe jutásig, hiszen már a jelentkezési időszak során sikerült újabb rekordokat döntenünk, ami a jelentkezők számát illeti. Összesen 74 csapat, több, mint 220 diákja nyújtotta be részvételi szándékát és kezdte meg a versengést a végső győzelemért az idei tanévben. Ezekből a csapatokból került ki végül az a tíz, akik a fordulók során a legmagasabb pontszámokat elérve meghívást kaptak a Mátrafüreden tartott terepi döntőnkre.

A nap, mondhatni hagyományosan, kiselőadásokkal kezdődött. Az 5-6. osztályos korosztálynak egy, az iskolájukhoz vagy lakóhelyükhöz közeli védett, vagy Natura2000 területet kellett bemutatniuk, míg a 7-8. osztályosoknak egy olyan választott területet, amely még nem védett, de véleményük szerint védelemre érdemes lehet.

A délután folyamán a feladatlapokban megismert tematikákon alapuló terepi állomásokon bizonyíthatták tudásukat és rátermettségüket a gyerekek. Ez alkalommal körtúra során járták be a Cincér tanösvény egy részét, ahonnan visszakanyarodva Mátrafüred központjába értek, majd visszatértek a Harkály Házba. Az állomások során feladatuk volt többek között:

  • a Mátrában is előforduló állatok nyomainak felkutatása és ez alapján a fajok meghatározása;
  • egy biotópfán előforduló mikroélőhelyek megnevezése, és megmutatása egy igazi fán;
  • különböző ízeltlábúak megtalálása és meghatározása;
  • gombaismereti kvíz és az adott gombafajok szétválogatása aszerint, hogy ehetőek, vagy mérgezőek;
  • illetve téli madáretetéssel kapcsolatos és a különböző vonuló és maradó madárfajokhoz kapcsolódó ismeretükről is számot adtak.

Az elméleti megmérettetés mellett igazi kalandtúrává is vált a terepi feladatok teljesítése, ugyanis bár szikrázó napsütésben indultunk el, utunk során nem várt hóviharba keveredtünk, mely bár kissé megnehezítette a versenyzők dolgát, de kedvüket nem szegte.

A Harkály Házba történő visszaérkezést követően gyors pontösszesítés után aztán elérkezett az idő, hogy tudassuk az eredményeket a tűkön ülő csapatokkal. Az idei évben az alábbi sorrend alakult ki a döntőbe jutott csapatok között:

5-6. osztályos korosztály:

I. helyezett - a Napraforgók csapata: Melykó Emma, Pethes Mirella, Pethes Patrícia

Felkészítőjük: Gyárfásné Kovács Marianna - Hatvani Kossuth Lajos Általános Iskola

II. helyezett – a Mátrai Ezüst Pingvinek csapata: Dala Róbert, Kovács Olivér, Varga Zoltàn

Felkészítőjük: Láng Laura, Gyöngyös

III. helyezett – a Természetdoktorok csapata: Sztankó Gergő, Varga Máté

Felkészítőjük: Pásztor Ferencné - Gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium

IV. helyezett – az Ózdi Gatyáskuvikok csapata: Horváth Ádám, Elek Bálint, Bagi Botond

Felkészítőjük: Maruzsi Henrietta - Vasvár Úti Általános Iskola, Ózd

V. helyezett – az Ózdi Természetvédők csapata: Szarvas Dóra, Csépányi Marcell, Ipacs Tímea

Felkészítőjük: Molnár Lilla - Vasvár Úti Általános Iskola, Ózd


7-8. osztályos korosztály:

I. helyezett – a Szederlesők csapata: Hipszki Botond, Császár Csanád, Fehér Nimród Örs

Felkészítőjük: Gyárfásné Kovács Marianna - Hatvani Kossuth Lajos Általános Iskola

II. helyezett – az Éti Csigák csapata: Sikur Ádám, Mérő Gergő, Tóth Szonja

Felkészítőjük: Maruzsi Henrietta - Vasvár Úti Általános Iskola, Ózd

III. helyezett – a Bükki Trió: Bognár Emília, Sallai Titanilla, Vincze Virág

Felkészítőjük: Sütő Noémi - Szilvásváradi Jókai Mór Általános Iskola

IV. helyezett – a Karancs-völgy Lányai: Pál Dalma, Serfőző Bodza, Veréb Míra

Felkészítőjük: Hives Adrienn - Mocsáry Antal Általános Iskola, Karancslapujtő

V. helyezett – A Mátra Védői: Ecsegi Alex, Okos Máté, Végh Balázs

Felkészítőjük: Taizs Emese - Mezőkeresztesi Kossuth Lajos Általános Iskola


A csapatok nemzeti parki tárgyi nyereményekben részesültek, a dobogós csapatok pedig újabb élményekkel gazdagodhatnak majd, hiszen a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság látogatóhelyeire, az Ipolytarnóci Ősmaradványokhoz, valamint a Bükki Csillagdába szóló belépők lapultak csomagjukban, a győztesek pedig 3 napos természetiskolai program során mélyíthetik el tudásukat.

Ezúton is gratulálunk minden döntőbe jutott csapatnak, és köszönjük a lelkes, kitartó munkájukat! Reméljük a verseny során szerzett tudást, tapasztalatot a későbbiekben is hasznosítani tudják és az őket körülvevő természeti értékek védelmét, megőrzését kicsit még inkább saját feladatuknak is érzik majd!

Emellett köszönjük minden jelentkező csapatnak a sok-sok befektetett munkát és energiát, a felkészítő pedagógusoknak pedig a fordulóról fordulóra való felkészítést és segítséget! Reméljük a következő tanévben sokukkal újra találkozhatunk!

Kapcsolódó

2023/1. 7. HUMANITA Kick-off meeting

2023/1. 7. HUMANITA Kick-off meeting

2023.07.10. 16:06
Mitte April durfte der Bükk Nationalpark als Gastgeber für die Auftaktveranstaltung für ein von der EU gefördertes Projekt fungieren. Genauer gesagt, handelt es sich hierbei um ein Interreg CENTRAL EUROPE Projekt namens HUMANITA (= Human-Nature Interactions and Impacts of Tourist Activities on Protected Areas). Das Projekt wird vom European Regional Development Fund gefördert.Das Ziel von HUMANITA ist es touristische Aktivitäten in Schutzgebieten zu überwachen und zu bewerten, sowie Lösungen und Instrumente zusammen mit Touristen und der lokalen Gemeinschaft zu finden, um die negativen Auswirkungen der Menschen auf die Natur, so gering wie möglich zu halten und das Bewusstsein für eine umwelt- und naturfreundliche Lebensweise zu schärfen. Meiner Meinung nach ein sehr wichtiges Thema, daher denke ich, dass die EU-Gelder hier ganz gut aufgehoben sind.Für die Interessierten unter euch:www.bnpi.hu/hu/hir/humanita-nyitomegbeszeles-bukkszentkeresztenwww.interreg-central.eu/projects/humanita www.bnpi.hu/hu/palyazat-2/humanita-hu Für das zweitägige Meeting wurden alle teilnehmenden Partnerorganisationen aus Österreich, der Slowakei, Italien, Kroatien und Ungarn in die Ortschaft Bükkszentkereszt, welches sicht neben dem Gebiet des Bükk Nationalparks befindet, eingeladen. Die Partner bestehen dabei zum Teil aus Universitäten und Forschungseinrichtungen, welche das benötigte Know-how mitbringen und zum anderen Teil aus sogenannten „Pilot Areas", in welchen die erarbeiteten Methoden getestet werden können, sprich Nationalparks und Schutzgebiete.Meine ehrenvolle Aufgabe während dieser zwei Tage bestand darin Protokoll zu führen. Gar keine so leichte Aufgabe, wenn man bedenkt, dass die Tage von früh bis spät mit Programm versehen waren und die Präsentierenden natürlich auch nicht extra langsam sprachen, damit man auch alles notieren konnte (das wäre ja viel zu einfach ;) ). Und das ganze natürlich auch noch auf englisch. Zum Glück gab es genügend Kaffeepausen und ich bekam außerdem Hilfe von unserer slowakischen Partnerorganisation. Für das erste Mal in meinem Leben Protokoll führen, habe ich meine Aufgabe dann doch ganz gut gemeistert (denke ich :D). Um den Kopf nach den Meetings wieder etwas freizubekommen, wurden außerdem noch zwei sehr interessante Ausflüge geplant. Am ersten Tag haben wir abends das Bükk Astronomical Observatory, also die Sternwarte im Nationalpark, besucht, inkl. geführter Tour und einen Blick auf den Sternenhimmel über dem Nationalpark (leider nur vom Planetarium aus, da für das Teleskop leider zu bewölkt war). Der zweite Tag wurde dann noch mit einer Führung in der Anna-Kalktuffsteinhöhle, sowie der St. Stephans-Tropfsteinhöhle in Lillafüred abgeschlossen.Es waren ereignisreiche zwei Meeting-Tage, bei denen ich wieder viel Interessantes mitgenommen und viel Neues lernen durfte!
Tovább olvasom
2023/1 6. Eagle’s eggs inventory

2023/1 6. Eagle’s eggs inventory

2023.07.10. 16:00
Um ehrlich zu sein, haben mich Vögel im Allgemeinen noch nie so wirklich interessiert. Aber ich glaube, das liegt daran, da man sie sehr selten aus nächster Nähe zu Gesicht bekommt. Als ich mir die Vogelrettungsstation auf dem Gelände des Direktorats ansehen durfte, wurde mir klar, dass Vögel doch ganz interessant sind, wenn man sich näher mit ihnen beschäftigt!Als ich dann die Gelegenheit bekam, eine Gruppe von Rangern zu begleiten, welche die Adlernester und deren Eierbestand überprüfte, war ich natürlich sofort dabei. Wer möchte es sich schon entgehen lassen einen in freier Wildbahn lebenden Adler aus nächster Nähe zu sehen? Ich jedenfalls nicht.Genauer gesagt handelt es sich bei dieser Art um den Östlichen Kaiseradler (Aquila heliaca) (Für die Interessierten unter euch: https://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96stlicher_Kaiseradler). Außerdem gibt es noch eine kleine Population an Seeadlern (Haliaeetus albicilla) in diesem Gebiet.An diesem Tag lag unser Fokus allerdings nur auf den Nestern des Kaiseradlers. Die Aufgabe bestand darin, den Bestand an Eiern in allen Nestern zu überprüfen, zu dokumentieren und anschließend abzuwarten, dass das Weibchen wieder zu ihrem Nest zurückkehrt. Es wurden zwei Gruppen gebildet. Gruppe Nr. 1 hatte die Aufgabe die Eier im Nest zu zählen. Dafür mussten wir (zum Glück) nicht etwa auf den Baum klettern, sondern bedienten uns modernster Technik in Form einer Drohne. Die zweite Gruppe beobachtete aus einer Entfernung von ca. 800 m das Nest per Fernglas und dokumentierte minutengenau, wann das Weibchen das Nest verließ und wann es, nachdem die Drohne wieder weg war, zu ihren Eiern zurückgekehrt war. Das konnte mal nur 15 Minuten dauern, mal mehrere Stunden. Zum Glück war ich in der ersten Gruppe. ;)Im Durchschnitt legen Kaiseradler 1-3 Eier. Bei unseren Nestern waren es meistens drei, also ein ziemlich guter Durchschnitt. Die kommende Kaiseradlergeneration ist somit gesichert. Bis wir die zehn Nester alle abgeklappert hatten, dauerte es eine Weile. Wir fuhren über endlose Felder und durch Niemandsland, wo sich unsere Wege immer wieder mit denen von Fasanen, Feldhasen und Rehen (ich habe noch nie an einem Tag so viele Rehe gesehen) kreuzten. Alles in allem ein sehr interessanter, tierreicher Tag, beendet natürlich mit einem obligatorischem Kaffee.
Tovább olvasom