Oktatás a geoparkokban - hogy csinálják mások? 2020.04.25. 11:39

A geológiai értékek bemutatása nagyon fontos része a bemutatóhelyeinken és erdei iskoláinkban zajló oktatási tevékenységnek. Különösen így van ez a Bükk-vidék Geopark és a Novohrad-Nógrád Geopark bemutatóhelyein. Egy kis kitekintés következik, hogyan folyik ez a munka más geoparkokban.

A Novohrad-Nógrád Geopark egyik kapujaként is emlegetett Ipolytarnóci Ősmaradványoknál a 17 millió évvel ezelőtt élt állatokat testközelből is megismerhetik a gyerekek, sőt, meg is simogathatják őket.

Számos jó példa van arra a világban, hogyan igyekeznek rányitni már az egész kicsi gyerekek szemét is a Föld értékeire. Nekem kedvenc példám a OneGeology Kids oldal, ahol az óvodás és alsós gyerekek számára mutatják be élvezetesen, interaktív formában a geológus munkáját, a vulkánokat, fosszíliákat, kőzeteket és ásványokat - útmutatást adva a szülőknek és a pedagógusoknak is a közzétett anyag feldolgozására. Az általános geológiai ismereteken túl azonban a helyi értékek megismerésére, ezek gazdasági, történeti, kulktúrtörténeti aspektusainak bemutatására a helyi oktatásnak kell rávilágítania. Ebben játszanak nagyon fontos szerepet a geoparkok.

A geoparkok a formális és informális oktatásban

A geoparkok kiemelten fontos célja, hogy formális (pl. iskolák, erdei iskolák) és informális (pl. osztálykirándulások, előadások, workshopok, stb.) oktatási formák segítségével minden generáció számára vonzóvá, érthetővé tegye a térség tudományos, történelmi és kulturális értékeit. Tágabb értelemben a geoparkok az informális oktatás központjai, amelyek az ide látogató turisták számára olyan informatív és élvezetes élményeket nyújtanak, amelyek növelik a táj és a kultúra megbecsülését, felhívják a figyelmet a környezeti károk minimalizálásának és a természeti és geológiai örökség megőrzésének fontosságára. A geoparkok szabadtéri laboratóriumokként is szolgálnak formális, hagyományos oktatás és kutatás területén, amelyekben a fő célcsoport az iskolások és az egyetemi hallgatók. Ezek az oktatási tevékenységek azáltal, hogy felhívják a figyelmet az egyéni felelősségre a Föld jövője érdekében, közvetetten hozzájárulhatnak a térség társadalmi és gazdasági fejlesztéséhez.

Az ismeretek informális továbbadása minden korosztály számára minden geopark számára közös tevékenység. Ennek része pl. a Bükk-vidék Geoparkban a lillafüredi barlangok virtuális bemutatása, vagy éppen a barlangi túrák biztosítása annak a több mint 25.000 gyereknek, akik az elmúlt évben megfordultak a barlangokban. De lássuk, más geoparkok hogyan viszik közelebb az élettelen természetet a fiatalabb generációkhoz!

Geopark iskolák

A helyi lakosság tájékozottságának, kulturális tőkéjének növelésére jó példa a német Grenzwelten Nemzeti Geopark által kialakított Geopark iskola hálózat, amelynek keretében a geopark menedzsment felkeresi az iskolákat, segédanyagokat és módszertani eszközöket biztosít a számukra a geotópok megértéséhez és feldolgozásához. A geopark menedzsment feladatokat integrálják a mindennapi iskolai életbe is az iskolai program részeként, így a pedagógusok és a gyerekek is aktívan részt vesznek a mindennapi geológiai munkában is. A geopark iskolák kiválasztása egy próbaidőszak után egy szakértő zsűri által történik és az iskolák Geopark iskola címet kapnak. Ezzel a helyi lakosság lehető legszélesebb skáláját vonja be a geopark működésébe, segítve a fent említett imázsépítő folyamatot. (Zecha, Stefanie; Regelous, Anette: Promoting Geodiversity Education by Using EarthCaching in National Geoparks. - In: Geoheritage. December 2018, Volume 10, Issue 4, pp 637–643)

Hasonló program a világ sok geoparkjában működik.

Geosuli védjegy átadó a Westerwald-Lahn-Taunus nemzeti geoparkban, Németországban

Tanártovábbképzés

A geológiai adottságok nemcsak a természetismereti oktatásban fontosak, hanem a történelem, irodalom, művészettörténet oktatásában is. Ehhez szükséges, hogy a tanárok is képben legyenek a helyi értékekkel és azzal, hogyan tudják beépíteni a tananyagot a mindennapi oktatási folyamatokba.

A geoparki tanártovábbképzés sok európai geoparkban is elérhető, szinte kötelező szolgáltatás. A Marble Arch Caves Global Geopark munkatársai pl. az iskolákban látogatásokat tartanak és speciális programokat szerveznek az év különböző szakaszaiban. A Marble Arch Caves Global Geopark évente kétszer interaktív földtudományi műhelyeket szervez, amelyek olyan tevékenységeket foglalnak magukban, mint például a barlangok kialakulásának megtanulása, a saját vulkán és a földrengés szimulációja. A folyamatos szakmai továbbképzés tanfolyamokat rendszeresen kínálják a tanárok számára.

A franciaországi Luberon Geoparkban szintén a tanárok és a diákok szintjén egyszerre zajlik a geoparki oktatás szervezése. A térség összes oktatási létesítményét bevonják a munkába az óvodáktól a középiskolákig, a részvétel ingyenes az iskoláknak minden iskolai szinten, az óvodától a középiskoláig. A tanárokat arra ösztönzik, hogy saját geoparkos oktatási programokat alakítsanak ki, ehhez a geopark menedzsment 3 félnapos vagy annál hosszabb kurzust tart, illetve biztosítja a felkészüléshez a szükséges dokumentumokat, minden szerdán pedig különböző témákban ingyenes továbbképzéseket tartanak a tanárok számára. A gyerekekhez egyébként időről időre személyesen is kimennek a geopark munkatársak az oktatási létesítményekbe, hogy a gyerekek tudatában legyenek az őket körülvevő környezetnek, valamint a hely minőségének megőrzésével kapcsolatos kérdéseknek.

Terepi bemutatók, múzeumpedagógiai programok


A Lesvos Geopark oktatási csomagja korosztály és tantárgy szerint összeállított oktatási programok, kiállítások, műhelyek és szabadtéri, helyszíni geotópok túráit tartalmazza. A programokon való részvétel után minden diák kap egy speciálisan a korosztályának szóló, az érdkelődési területéhez kapcsolódó kiadványt, amely a későbbi otthoni / iskolai élményfeldolgozást segíti szintén foglalkoztató feladatok formájában. Az űrlap rövid magyarázó szövegeket, fényképeket, térképeket, prezentációkat, megvitatásra váró kérdéseket és helyet kínál a vélemények megfogalmazásához.

A Sváb Alb Geoparkban 9 állomásos túraprogramot állítottak össze az Urach vízezés körüli terület felfedezéséhez. A tanároknak itt is külön útmutatókat, pl. a feldolgozást segítő módszertani tanácsokat is tartalmazó útmutatókat állítottak össze, a diákok számára pedig egy, a helyszíni megértést segítő foglalkoztató füzetet.

A Cseh Paradicsom Geoparkban az iskoláknak igény szerint film, előadás vagy workshop formájában tartalank geológiai bemutatókat a geopark munkatársai. Ezeket korcsoport és az iskola egyéb igéynei szerint állítják össze. A témák a Föld egyedi geológiai folyamatait szemléltetik, és ötletekként szolgálnak a természettudományok, a földrajz, a geológia, az ökológia iskolai oktatásának diverzifikálására. A népszerű témák között szerepel az európai geoparkok tevékenysége, a vulkánok működése, a körülöttünk lévő kövületek, drágakövek bemutatása, a régió története, a népi építészet és még sok más. A környezetvédelmi oktatás területén a Cseh Paradicsom Geopark számos programot készít, amelyben különböző területek szakemberei vesznek részt. Mindemellett egy és két napos terepi bemutatókat és előadásokat is tartalmazó programokat is szerveznek az iskolai osztályok számára.

GeoKoffer középiskolásoknak

A GeoKoffer. Fotó: https://www.badische-zeitung.de/

A német geoparkokban, így a Sváb Alb Geoparkban működik a GeoKoffer program is, amelynek keretében a különböző típusú középiskolák számára dolgoztak ki olyan bemutató programot, amit a pedagógus saját maga be tud építeni az oktatásba. A jól összeállított bőröndben kőzetminták, kiadványok és az elektronikus feldolgozást segítő segédanyagok is vannak, a tanárok számára pendrive-on módszertani útmutatók és a felkészülést és szemléltetést segítő digitális tartalmak is elérhetők.

Kapcsolódó

2 Unterwegs mit Ranger / ​Our experiences  with the rangers

2 Unterwegs mit Ranger / ​Our experiences with the rangers

2023.04.19. 14:04
RonjaInsgesamt gibt es im Bükki Nationalpark 34 Ranger/Innen, die Aufgaben von Ranger/Innen sind sehr vielfältig. Die ursprüngliche Bedeutung ist die Betreuung eines Schutzgebietes, zu ihren Aufgaben gehören zum Beispiel Instandhaltungsarbeiten, sie kümmern sich um invasive, so wie schützenswerte Tier und Pflanzenarten, sie führen Exkursionen im Nationalpark und arbeiten an Forschenden Tätigkeiten. Häufig haben Ranger:Innen ein Gebiet in welchem sie Spezialisiert sind, so dass sich einige Ranger besonders gut mit Vögeln auskennen und andere mit Insekten oder Pflanzen. Als ersten Ranger durften wir Atila bei seiner Arbeit in Szilvásvárad begleiten, wir haben von ihm viel über die Relevanz von Biodiversität gelernt und warum Monokulturen so gefährlich für einen Wald sein können. Die Artenvielfalt von Pflanzen in einem Gebiet bietet vielen Tieren einen Lebensraum, deshalb ist eine kontrollierte Abholzung der Wälder kombiniert mit einer kontrollierten Aufforstung relevant für die Aufrechterhaltung von Artenvielfalt. So fällt es beispielsweise in Atilas Aufgabenbereich die Holzfällung zu kontrollieren. Wenn an den falschen Stellen oder zu viele Bäume gefällt werden, kann dies die Biodiversität in einem Gebiet gefährden. Deshalb gibt es genaue Pläne, welche Bäume gefällt werden dürfen. Bei der Aufstellung dieser Pläne gilt es die Interessen der Forstindustrie und die des Naturschutzes in Einklang miteinander zu bringen. Auch Totholz ist ein wichtiger Bestandteil des Nährstoffkreislaufs im Wald, da dieses durch Insekten und Pilze abgebaut wird und so wieder Nährstoff für neue Pflanzen darstellt. Deshalb ist es wichtig, dass Totholz nicht direkt aus dem Wald gebracht wird, sondern für einige Jahre im Naturkreislauf zu lassen. Weiterhin haben wir Fußspuren von Wölfen und Hirschen gesehen und durften etwas über die Verhaltensweisen dieser Tiere erfahren. Am 14. Oktober waren wir Wasservögel zählen, die Aufnahme des Bestandes ist wichtig um den Schutz von bedrohten Arten gewährleisten zu können, so kann erfasst werden wie sich die Rastbestände entwickeln. Ist eine Vogelart vor dem Aussterben bedroht, dann kann diese beispielsweise unter Artenschutz gestellt werden, so wird der Fortbestand gewährleistet. Außerdem haben wir die Bedrohung durch invasive Tierarten verstehen gelernt, so kann ein ehemaliges exotisches Haustier, welches achtlos in der Natur ausgesetzt wird dort eine Bedrohung für die heimischen Tiere sein. Außerdem haben wir Bieber Dämme gesehen und verstehen gelernt, welchen Einfluss sie aus auf das Pflanzenwachstum um den Damm herum haben können. In Verpelét haben wir an einer invasiven Pflanzen Kontrolle teilgenommen, hier haben wir Büsche rausgerissen, welche invasiv waren, da diese eine Bedrohung für die Artenvielfalt in Verpelét darstellen. Durch das Herausreißen der invasiven Büsche soll der Platz für die heimische Artenvielfalt erneut hergestellt werden. Die Wiesen bieten vielen Blumen einen Platz zum Blühen doch die Büsche stellen eine Konkurrenz in Bezug auf die zur Verfügung stehenden Mineralien da, weshalb es notwendig ist sie zu entfernen.
Tovább olvasom