Oktatás a geoparkokban - hogy csinálják mások? 2020.04.25. 11:39

A geológiai értékek bemutatása nagyon fontos része a bemutatóhelyeinken és erdei iskoláinkban zajló oktatási tevékenységnek. Különösen így van ez a Bükk-vidék Geopark és a Novohrad-Nógrád Geopark bemutatóhelyein. Egy kis kitekintés következik, hogyan folyik ez a munka más geoparkokban.

A Novohrad-Nógrád Geopark egyik kapujaként is emlegetett Ipolytarnóci Ősmaradványoknál a 17 millió évvel ezelőtt élt állatokat testközelből is megismerhetik a gyerekek, sőt, meg is simogathatják őket.

Számos jó példa van arra a világban, hogyan igyekeznek rányitni már az egész kicsi gyerekek szemét is a Föld értékeire. Nekem kedvenc példám a OneGeology Kids oldal, ahol az óvodás és alsós gyerekek számára mutatják be élvezetesen, interaktív formában a geológus munkáját, a vulkánokat, fosszíliákat, kőzeteket és ásványokat - útmutatást adva a szülőknek és a pedagógusoknak is a közzétett anyag feldolgozására. Az általános geológiai ismereteken túl azonban a helyi értékek megismerésére, ezek gazdasági, történeti, kulktúrtörténeti aspektusainak bemutatására a helyi oktatásnak kell rávilágítania. Ebben játszanak nagyon fontos szerepet a geoparkok.

A geoparkok a formális és informális oktatásban

A geoparkok kiemelten fontos célja, hogy formális (pl. iskolák, erdei iskolák) és informális (pl. osztálykirándulások, előadások, workshopok, stb.) oktatási formák segítségével minden generáció számára vonzóvá, érthetővé tegye a térség tudományos, történelmi és kulturális értékeit. Tágabb értelemben a geoparkok az informális oktatás központjai, amelyek az ide látogató turisták számára olyan informatív és élvezetes élményeket nyújtanak, amelyek növelik a táj és a kultúra megbecsülését, felhívják a figyelmet a környezeti károk minimalizálásának és a természeti és geológiai örökség megőrzésének fontosságára. A geoparkok szabadtéri laboratóriumokként is szolgálnak formális, hagyományos oktatás és kutatás területén, amelyekben a fő célcsoport az iskolások és az egyetemi hallgatók. Ezek az oktatási tevékenységek azáltal, hogy felhívják a figyelmet az egyéni felelősségre a Föld jövője érdekében, közvetetten hozzájárulhatnak a térség társadalmi és gazdasági fejlesztéséhez.

Az ismeretek informális továbbadása minden korosztály számára minden geopark számára közös tevékenység. Ennek része pl. a Bükk-vidék Geoparkban a lillafüredi barlangok virtuális bemutatása, vagy éppen a barlangi túrák biztosítása annak a több mint 25.000 gyereknek, akik az elmúlt évben megfordultak a barlangokban. De lássuk, más geoparkok hogyan viszik közelebb az élettelen természetet a fiatalabb generációkhoz!

Geopark iskolák

A helyi lakosság tájékozottságának, kulturális tőkéjének növelésére jó példa a német Grenzwelten Nemzeti Geopark által kialakított Geopark iskola hálózat, amelynek keretében a geopark menedzsment felkeresi az iskolákat, segédanyagokat és módszertani eszközöket biztosít a számukra a geotópok megértéséhez és feldolgozásához. A geopark menedzsment feladatokat integrálják a mindennapi iskolai életbe is az iskolai program részeként, így a pedagógusok és a gyerekek is aktívan részt vesznek a mindennapi geológiai munkában is. A geopark iskolák kiválasztása egy próbaidőszak után egy szakértő zsűri által történik és az iskolák Geopark iskola címet kapnak. Ezzel a helyi lakosság lehető legszélesebb skáláját vonja be a geopark működésébe, segítve a fent említett imázsépítő folyamatot. (Zecha, Stefanie; Regelous, Anette: Promoting Geodiversity Education by Using EarthCaching in National Geoparks. - In: Geoheritage. December 2018, Volume 10, Issue 4, pp 637–643)

Hasonló program a világ sok geoparkjában működik.

Geosuli védjegy átadó a Westerwald-Lahn-Taunus nemzeti geoparkban, Németországban

Tanártovábbképzés

A geológiai adottságok nemcsak a természetismereti oktatásban fontosak, hanem a történelem, irodalom, művészettörténet oktatásában is. Ehhez szükséges, hogy a tanárok is képben legyenek a helyi értékekkel és azzal, hogyan tudják beépíteni a tananyagot a mindennapi oktatási folyamatokba.

A geoparki tanártovábbképzés sok európai geoparkban is elérhető, szinte kötelező szolgáltatás. A Marble Arch Caves Global Geopark munkatársai pl. az iskolákban látogatásokat tartanak és speciális programokat szerveznek az év különböző szakaszaiban. A Marble Arch Caves Global Geopark évente kétszer interaktív földtudományi műhelyeket szervez, amelyek olyan tevékenységeket foglalnak magukban, mint például a barlangok kialakulásának megtanulása, a saját vulkán és a földrengés szimulációja. A folyamatos szakmai továbbképzés tanfolyamokat rendszeresen kínálják a tanárok számára.

A franciaországi Luberon Geoparkban szintén a tanárok és a diákok szintjén egyszerre zajlik a geoparki oktatás szervezése. A térség összes oktatási létesítményét bevonják a munkába az óvodáktól a középiskolákig, a részvétel ingyenes az iskoláknak minden iskolai szinten, az óvodától a középiskoláig. A tanárokat arra ösztönzik, hogy saját geoparkos oktatási programokat alakítsanak ki, ehhez a geopark menedzsment 3 félnapos vagy annál hosszabb kurzust tart, illetve biztosítja a felkészüléshez a szükséges dokumentumokat, minden szerdán pedig különböző témákban ingyenes továbbképzéseket tartanak a tanárok számára. A gyerekekhez egyébként időről időre személyesen is kimennek a geopark munkatársak az oktatási létesítményekbe, hogy a gyerekek tudatában legyenek az őket körülvevő környezetnek, valamint a hely minőségének megőrzésével kapcsolatos kérdéseknek.

Terepi bemutatók, múzeumpedagógiai programok


A Lesvos Geopark oktatási csomagja korosztály és tantárgy szerint összeállított oktatási programok, kiállítások, műhelyek és szabadtéri, helyszíni geotópok túráit tartalmazza. A programokon való részvétel után minden diák kap egy speciálisan a korosztályának szóló, az érdkelődési területéhez kapcsolódó kiadványt, amely a későbbi otthoni / iskolai élményfeldolgozást segíti szintén foglalkoztató feladatok formájában. Az űrlap rövid magyarázó szövegeket, fényképeket, térképeket, prezentációkat, megvitatásra váró kérdéseket és helyet kínál a vélemények megfogalmazásához.

A Sváb Alb Geoparkban 9 állomásos túraprogramot állítottak össze az Urach vízezés körüli terület felfedezéséhez. A tanároknak itt is külön útmutatókat, pl. a feldolgozást segítő módszertani tanácsokat is tartalmazó útmutatókat állítottak össze, a diákok számára pedig egy, a helyszíni megértést segítő foglalkoztató füzetet.

A Cseh Paradicsom Geoparkban az iskoláknak igény szerint film, előadás vagy workshop formájában tartalank geológiai bemutatókat a geopark munkatársai. Ezeket korcsoport és az iskola egyéb igéynei szerint állítják össze. A témák a Föld egyedi geológiai folyamatait szemléltetik, és ötletekként szolgálnak a természettudományok, a földrajz, a geológia, az ökológia iskolai oktatásának diverzifikálására. A népszerű témák között szerepel az európai geoparkok tevékenysége, a vulkánok működése, a körülöttünk lévő kövületek, drágakövek bemutatása, a régió története, a népi építészet és még sok más. A környezetvédelmi oktatás területén a Cseh Paradicsom Geopark számos programot készít, amelyben különböző területek szakemberei vesznek részt. Mindemellett egy és két napos terepi bemutatókat és előadásokat is tartalmazó programokat is szerveznek az iskolai osztályok számára.

GeoKoffer középiskolásoknak

A GeoKoffer. Fotó: https://www.badische-zeitung.de/

A német geoparkokban, így a Sváb Alb Geoparkban működik a GeoKoffer program is, amelynek keretében a különböző típusú középiskolák számára dolgoztak ki olyan bemutató programot, amit a pedagógus saját maga be tud építeni az oktatásba. A jól összeállított bőröndben kőzetminták, kiadványok és az elektronikus feldolgozást segítő segédanyagok is vannak, a tanárok számára pendrive-on módszertani útmutatók és a felkészülést és szemléltetést segítő digitális tartalmak is elérhetők.

Kapcsolódó

2023/1 5. Butterfly studies

2023/1 5. Butterfly studies

2023.07.10. 15:54
Am heutigen Tage durfte ich zwei Ranger und einen aus Deutschland angereisten Forscher (juhuu) in ein Waldstück nahe Kerecsend begleiten. Der Forscher wollte die gefährdete Schmetterlingsart Maivogel (Euphydryas maturna) (Wikipedia-Link für die Interessierten: https://de.wikipedia.org/wiki/Maivogel ;) ) untersuchen, bzw. besser gesagt deren Raupen und Lebensraum.Der Maivogel kommt natürlicherweise in Ost- und Mitteleuropa vor, jedoch nur sehr lokal und die Populationen liegen weit verstreut. Leider ist er, wie so viele Arten, stark vom Aussterben bedroht (unter anderem aufgrund von Lebensraumverlust durch Forstwirtschaft und dem Einsatz von Insektiziden). In Deutschland gibt es beispielsweise nur noch vier verschiedene Populationen. In Ungarn gibt es noch eine etwas weitere Verbreitung (bei der letzten Zählung wurden etwa zwanzig Individuen festgestellt), unter anderem auf dem Gebiet des Bükk Nationalpark Direktorats in der Nähe der Kleinstadt Kerecsend. Aus diesem Grund ist der Forscher extra aus Deutschland angereist, um sich hier ein Bild der Lebensräume zu machen.Wir machten uns also auf die Suche nach den Raupen des Maivogels, welche für gewöhnlich an Eschen und Ligustern zu finden sind. Leider hat das Wetter mal wieder nicht mitgespielt (warum schneit es im April L ??) und die Raupen haben sich alle verkrochen, sodass nicht einmal der speziell darauf trainierte Artenspürhund die Raupen finden konnte.Alles in allem war es jedoch ein interessanter (wenn auch seeehr kalter) Nachmittag, bei dem ich wieder etwas Neues gelernt habe.Zum Abschluss haben wir uns noch bei einem Kaffee aufgewärmt und dann war es Zeit für den Feierabend!
Tovább olvasom