Vidra Verda

A Vidra Verda küldetése, hogy élményközpontú terepi foglalkozások keretében közel hozza a természetet minden korosztályhoz.

A különböző életközösségek páratlan gazdagságát csak akkor tudjuk igazán értékelni, ha mélyebben megismerjük működésüket, és látjuk sérülékeny voltukat is. Célunk, hogy bemutassuk azokat a növény- és állatfajokat, valamint élőhelyeket, amelyek a Pannon Régiót egyedülállóvá teszik Európában, amelyeknek védelméért a Natura 2000 hálózat létrejött.

Az élmény, a megismerés jelenti az első lépcsőfokot a tudás megszerzéséhez. A természeti értékek védelme, az irántuk érzett felelősség pedig erősen összefügg azok ismeretével és szeretetével. Kívánjuk, hogy minden résztvevő ilyen „útravalót” nyerhessen programjainkon!

Terepi természetismereti foglalkozásainkon három élőhelytípus megismerése nyílik lehetőség: rétek, erdők és vizes élőhelyek. Minden programcsomag (modul) csoportmunka keretében végzett terepi vizsgálódásból (állatok begyűjtéséből, ill. meghatározásából), a látottak közös megbeszéléséből, valamint a tudást elmélyítő játékokból tevődik össze. Általános iskolásoktól az egyetemistákig valamennyi korosztály jelentkezését várjuk.

Célunk, hogy a természetet „házhoz” vigyük, azaz lehetőség szerint az iskola közelében található (megfelelő adottságú) élőhelyeken mutassuk be a természeti értékeket. Amennyiben ilyen nem áll rendelkezésre, javaslataink alapján a pedagógusok választhatják ki a program helyszínét.

Egy-egy modul időtartama 2 óra.

A foglalkozáson 10-25 fős csoportot tudunk fogadni.

Jelentkezés: dobosl@bnpi.hu; kapcsolat@bnpi.hu

További információ: https://www.vidraverda.hu/



Választható modulok:


„Mocsárjáró” – a kisvizek élővilágának felfedezése

A foglalkozás során megismerkedünk a félelmetes szitakötőlárvával, a tekergő szúnyoglárvákkal, a vizet „taposó” molnárpoloskákkal, valamint számtalan fura kinézetű állattal, amelynek a víz az otthona. Utánajárunk annak, hogy mi az a „víziborjú”, hogyan élnek az eibhalak, és arra is keressük a választ, hogy miért fontos vizeink tisztaságának megóvása. A fehér gólya példáján keresztül szemléltetjük a vizekhez kötődő életközösség sérülékeny és veszélyeztetett voltát, valamint megismerkedünk az oktatóbusz névadójával, a játékos természetű vidrával.


„Rétnéző” – sáskák, szöcskék és társaik nyomában

A rétek, mezők változatos élővilágával ismerkedünk meg a foglalkozáson. Megtudjuk, hogy mi a különbség a sáska és a szöcske között, hogyan táplálkoznak az egyes rovarcsoportok, mennyiben határozza meg a növényzet típusa az életközösség fajösszetételét. Megismerkedünk a réti tápláléklánc magasabb szintjein helyet foglaló állatokkal, valamint bemutatjuk a gyepeket veszélyeztető főbb tényezőket és folyamatokat, beszélünk a természetbarát gyepgazdálkodás fontosságáról.


„Avarturkáló” – hogy meglássuk a fától az erdőt!

Rendhagyó módon, a talajszintről (az avarszintből) kiindulva fedezzük fel az erdő életközösségét. A foglalkozás során közelebbről megismerkedünk néhány „nemszeretem” állattal: százlábúakkal, pókokkal, fülbemászókkal, és eloszlatjuk a hozzájuk kapcsolódó tévhiteket is azáltal, hogy bemutatjuk az erdei életközösségben betöltött szerepüket. Korhadó fák kérge alatt és faodvakban kutakodunk, hogy megismerjük a holtfához kötődő gazdag élővilágot. Az erdő lakói közötti bonyolult kapcsolatok szemléltetésével pedig felhívjuk a figyelmet arra is, hogy a biológiai sokféleség védelme többet jelent az egyes állatfajok védelménél.


Kapcsolódó

2022/1. - 6. Visit to Kiskunság National Park

2022/1. - 6. Visit to Kiskunság National Park

2022.08.23. 15:44
Austausch in einen anderen Nationalpark [07.06.2022-12.06.2022]Durch die Freiwilligen vor uns inspiriert, wollten auch wir einen Austausch mit den Freiwilligen aus dem Kiskunság Nationalpark machen. Somit sind wir am Dienstag, den 7. Juni nach Kunpeszér gefahren, ein Ort mit ca. 700 Einwohnern. Wir wurden von den Freiwilligen Lara und Jakob und ihrem Ansprechpartner Csaba abgeholt und mit dem Jeep zum fünf Kilometer entfernten Forsthaus gefahren. Dieses liegt mitten im Wald und dient als Unterkunft, Treffpunkt, um den Arbeitstag zu beginnen und Arbeitsplatz für Aufgaben am Computer. Am nächsten Tag zeigten uns Lara und Jakob die Umgebung und Orte, an denen sie bisher gearbeitet hatten. Im Allgemeinen ist die Region sehr flach und an vielen Stellen auch deutlich trockener als im Bükk. Großflächige Wälder gibt es kaum, die Landschaft ist vorrangig von Graslandschaften geprägt. Diese sind Teil der UNESCO Biosphärenreservate und beinhalten eine große Diversität an Fauna und Flora. Am Nachmittag hat Csaba uns dann noch ihm persönlich wichtige Orte im Nationalpark gezeigt und verschiedene Aspekte des Ökosystems erklärt. Der Kiskunság Nationalpark befasst sich weniger mit Tourismus und deutlich mehr mit dem Erhalt der Diversität. An den nächsten zwei Tagen waren wir unter anderem noch in Kecskemét, haben einen Ort für verletzte Schlangen besucht und haben uns ein Adlernest angesehen. Zwischendurch hat es in Strömen geregnet, weshalb wir drinnen Karten spielten.
Tovább olvasom