Bazalthegyek birodalma - hosszú túra

A túra hossza: 19,2 km

Tervezett túraidő: 6-7 óra

A túra nehézsége: A túra hosszú, ezért megfelelő állóképességet igényel, de felnőttek számára átlagos erőnléttel teljesíthető. A gyermekek és az idősebb túrázók esetében az átlagnál kicsit jobb kondícióra van szükség. Bizonyos szakaszok kitettsége miatt a szédülésmentesség mindenképpen szükséges, a hegyi jártasság pedig kifejezetten hasznos.

Szükséges felszerelés:A sziklás, morzsalékos terepviszonyok miatt fontos a megfelelő talpszerkezettel rendelkező túrabakancs(!) viselete. Ez kifejezetten elengedhetetlen csapadékos időben, amikor a kitett, saras, csúszós meredek lejtőkön ereszkedünk. Az előzőekben ismertetett okok miatt a túra edzőcipőben NEM teljesíthető!

A túra során élelem vásárlásásra nincs lehetőség, ezért egész napra való hideg élelmet mindenki hozzon magával, aki ennek a programnak nekiindul. Ugyanez igaz az ivóvízre is! (Amennyiben Salgóbányán az italbolt nyitva lesz, úgy üdítőt, csokoládét ott lehet venni. )

Esőkabát feltétlenül szükséges! Az aljnövényzet miatt pedig javasolt a hosszú túranadrág.Kullancsriasztót, napfényvédő krémet mindenki hozzon magával.

A túra útvonala, programja:

Eresztvényből folyamatosan emelkedve, nagyon szép erdőkben haladva érünk túránk első állomásához, a Költő által is megénekelt Salgó-várához, amely 625 m tengerszint feletti magasságban áll.

„…Itt állt Salgóvár, mint egy óriás,
Ki az egekre nyujtja vakmerő
Kezét, hogy onnan csillagot raboljon;
Itt állt Salgó... az éghez oly közel…”

(Részlet, Petőfi Sándor: Salgó c. verséből)

A várból gyönyörű körpanoráma tárul elénk, ahonnan láthatjuk Somoskő-várát (É), a Karancs-hegységet, a „Palóc Olümposzt” (Ny), A Mátra-gerincét (D), A Medves-fennsík bazaltplatóját (K). Aztán a Felvidék hegyeit és kedvező látási viszonyok esetén még a 100 km távolságban lévő Magas-Tátrát is. A szép kilátás egész nap a túránk védjegye lesz, amennyiben az időjárás kegyes lesz hozzánk.

Következő úticélunk a Boszorkánykő, ez az érdekes sziklaképződmény, amelyet a várból már megszemléltünk felülnézetből és amelyet néhány perces séta után el is érünk.

Innen, rövid ereszkedéssel Salgóbánya felé vesszük utunkat. A településen áthaladva útba ejtünk néhány kultúr-, hely és ipartörténeti emléket.

Utunkat a Zagyva forrása felé folytatjuk és egy erdőben emelkedve érünk ki a Medves-fennsíkra, Európa legnagyobb kiterjedésű bazaltfennsíkjára, amely 520-540 m tengerszint feletti magasságban terül el. A fennsíkon egy legelőn DK-i irányban haladva, az ún. Réti-keresztet érintve érjük el a Rónafalu felett megépített Mogyorósi-kilátót. Itt egy kis pihenőt tartunk, ahol mindenki elfogyaszthatja az otthonról hozott elemózsiáját, mert túránk további részére is szükségünk lesz az energiára.

A fennsík füves legelőjéről leereszkedünk Rónabánya településrészre és erdőben túrázunk tovább Szilváskő 628 m magas sziklacsúcsára. A folyamatosan emelkedő tanösvényen a letűnt idők szén- és kőbányászati hagyatékával találkozhatunk, valamint érdekes geológiai képződményeket láthatunk. A mondás szerint Nagy-Szilváskő teteje az a hely, „ahonnan látszik fél Magyarország”. Bekukkantunk az itt lévő sziklahasadékokba, amelyeknek létrejötte a terület alábányászottsága miatt alakult ki. Megnézzük a több tíz méter magas „bazaltorgonákat” és indulunk visszafelé, mivel ez túránk legtávolabbi pontja.

A visszaútra is jut még bőven látnivaló. A Tehenesi-tó érintésével emelkedünk vissza a fennsík füves pusztájára. Aztán ismét erdei terepen folytatjuk utunkat. Régi kőbányákon keresztül vezet tovább túránk. Mellettünk a fejtések sziklafalai magasodnak. Megcsodáljuk felülnézetből a Középbánya-tavat, ahol a bányaudvar egy részét elöntötte a betörő víz. Innen is egy tanösvényen haladunk tovább. Már az Eresztvény feletti térségben járunk és mindenhol az egykori kőbányászat nyomait láthatjuk. Utolsó bányaként még átvágunk a Nagy-bánya udvarán és egy - szebb napokat is látott - üdülőövezetet érintve visszaereszkedünk Eresztvénybe, ahol a látogató központ közelében bukkanunk ki az erdőből és lépünk a Petőfi-sétányra (amely Eresztvényt és Somoskőt köti össze). Innen már csak néhány lépés a jól megérdemelt vízszintes terepen és megérkeztünk túránk végpontjához.

Hossz: 19,16 km
Időtartam: 4:32:38
Burkolat minősége: Más: 100% (19,16 km)