Madarat találtam! Mit tegyek? 2023.03.27. 12:33

Az év folyamán (kiemelten: tavasztól nyárig) Igazgatóságunk számos lakossági megkeresést kap mentésre szoruló (sérültnek vélt, „árva”) madarakról, fiókákról. Kérjük, olvassa el összeállításunkat, mielőtt kapcsolatba lép velünk, és tájékozottságával segítsen másnak is!

Nagy segítség számunkra, ha nemcsak a bejelentésnél, hanem a szállítás folyamán is készséges a megtaláló. Az üzemanyagárak növekedése és a kapacitáshiány mellett még inkább a bejelentők segítőkészségét és megértését kérjük, hiszen nincs lehetőségünk minden esetben „házhoz menni” az állatokért, ugyanakkor ez madárfiókák esetében sokszor nem is szükséges.

A bejelentés során az alábbiakról fogunk információt kérni:

1. Hol találta a madarat?

Fontos tisztáznunk, hogy a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság működési területén található-e a mentésre szoruló madár. A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület a honlapján összesítette az ország hivatalos madármentő központjainak listáját is, így első körben érdemes ezen felsorolást áttanulmányozni: www.mme.hu/serult_madarat_talaltam -> Hivatalos mentőközpontok országos listája.

2. Biztos, hogy mentésre szorul a madár?

Mentésre szorul, ha:
  • sérült, húzza a lábát/szárnyát, szemmel látható sérülés található rajta,
  • gubbaszt, láthatóan rosszul érzi magát, „engedi, hogy megfogjuk”.
Nem szorul mentésre, ha:
  • tollas fióka, elugrál előlünk látható sérülés nélkül,
  • jó kondícióban van, táplálkozik, elszáll, elmenekül.

A fiókás időszakban a lenti összefoglaló ábra lehet segítségükre (Forrás: Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület). Áprilistól augusztusig tart a fiókaszezon, s ilyenkor rengeteg bejelentést kapunk megmentendő madarakról. Pedig a legtöbbjük nem árvult el, ezért a legnagyobb segítség számukra az, ha nem fogjuk be, ha pedig már megtettük, a megtalálás helyén mielőbb engedjük el! Sok esetben tévesen vannak árvának ítélve és a mentőhelyekre szállítva a fiókák!

Ne felejtsük el azt sem, hogy nem akkor vagyunk felelős madárvédők, ha a természeti törvények ellen dolgozva bármi áron meg akarunk menteni minden egyes madarat, fészekaljat és fiókát!


Mit tehet Ön? / Tanácsaink – ha mentésre kerül a sor:

  • Tegyen bejelentést az illetékes nemzetipark-igazgatóság vagy madármentő hely felé, amennyiben szükséges segítse az átadást (az üzemanyagárak növekedése mellett és az erre fordított idő arányában nincs kapacitásunk minden esetben „házhoz menni” az állatokért). Kérjük, ne kíséreljék meg otthon nevelni, gyógyítani ezeket az állatokat, ez védett/fokozottan védett állatok esetében jogszabályba is ütközik!
  • Ha szükséges megfognunk az állatot, egészségügyi- és biztonsági okok miatt kesztyű és pokróc/szövetdarab használata ajánlatos! A madarak dobozba helyezésekor mindenképp használjunk kesztyűt (minimum nitril, latex gumikesztyűt vagy ezek híján nylonzacskót), utána pedig fertőtlenítsünk, mossunk kezet!
  • A házi galambok, a nem védett madarak, a vadászható fajok megmentése NEM az állami természetvédelem feladata! Mentőállomásunk célja a hazánkban természetvédelmi oltalom alatt álló állatfajok mentése. Szívünk szerint minden rászoruló állatot megmentenénk, de sajnos ez nem kivitelezhető. Állategészségügyi okok és kapacitáshiány miatt nem fogadhatjuk be az alábbi galambfajokat: házigalamb, balkáni gerle, örvös galamb. A hazánkban vadászható fajok minden egyede az állam tulajdonában van. Ezek felett kizárólag a vadászatra jogosult rendelkezhet. Ezért az alábbi, vadászható madárfajok egyedeit sem vesszük át: fácán, fogoly, vetési lúd, nagy lilik, TŐKÉS RÉCE, szárcsa, dolmányos varjú, szarka, szajkó.
  • Talált állatot csak engedéllyel rendelkező, hivatásos madármentőnek, állatgondozónak vagy természetvédelmi őrnek szabad átadni!
  • Talált madár/fióka/kisállat fotóját kérjük, NE TÖLTSÉK FEL a közösségi média felületekre (több okból sem: félrevezető tanácsokat kaphat a megtaláló, illetéktelen telefonszámok kerülhetnek nyilvánosságra stb.), és segítséget is csak valóban hozzáértőtől kérjünk és fogadjunk el!
  • Kérjük, ne itassák a madarakat! Még a csőre hegyére se tegyenek vizet!
  • Kérjük, ne etessék, ne ápolják vagy kötözzék be a szárnyát stb.! A madár szállításán kívül minden egyéb legyen a szakemberek feladata!
  • Szállításra egy akkora kartondoboz alkalmas, amibe a madár vagy a kisállat kényelmesen, de éppenhogy csak elfér. A túl nagy hely balesetveszélyes lehet. A dobozon lévő lyukak a levegőzés tekintetében ne legyenek túl nagyok. Ha lehet, kartondobozt használjunk!
  • Szállításig tegyük a madarat dobozostól egy nyugodt, csendes, állandó hőmérsékletű kültéri helyiségbe, pl. garázs, pince, erkély, terasz. A vadállatok a simogatástól nem nyugszanak meg, stresszt okoz számukra! A legideálisabb, ha csendben és sötétben várakozhatnak a szállításig/átadásig!
  • Nagyobb testű, sérült madarak esetén a befogáshoz lehetőleg kérjük szakember segítséget, vagy kiérkezésig tartsuk felügyelet alatt!

A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság működési területén lévő mentési tevékenységet az alábbi intézmények segítik:

  • Egri madármentő állomás (Eger, Sánc utca 6.)
  • Mályi Természetvédelmi Egyesület Madármentő Állomása
  • Miskolci Vadaspark
  • Gyöngyösi állatkert
  • Nógrádi Tájegység Baglyaskő-vár Természetvédelmi Látogatóközpont
  • Fővárosi Állat- és Növénykert (FÁNK)

Ezen helyszínek együttműködését köszönjük!

A madármentésről még részletesebben (elsősegély, ablaknak ütközés stb.) a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület oldalán olvashat: Fiókát találtam! - Mit tegyek? https://www.mme.hu/maganyos_fiokat_talaltam

Az alábbi videóban a 18. perctől egy 40 perces előadás szól az egri mentőállomás életéről:


Természetvédelmi ügyeleti telefonszámunk a természetvédelemmel kapcsolatos havária helyzetek közérdekű bejelentését illetően (akut természetkárosításokkal kapcsolatos ügyek bejelentése, valamint a fokozottan védett fajokkal kapcsolatos események): +36 30 861-3808

Sérült madár esetén munkanapokon a következő telefonszámon tehet bejelentést: +36 30 597 7610 (8:00-tól 16:30-ig hívható munkaidőben)

Egri madármentő állomás madármentő munkatársa - szállításban nem tud segíteni (minden nap 12:00-tól hívható): +36 30 305 8539

KAPCSOLÓDÓ: Lakossági gólya-bejelentések

Fotók: Balázsi Péter, Jakab Sándor, Juhász Benedek, Kozma Attila, Molnár Márton, Soós Gábor, Szitta Tamás, Hák Flóra

Kapcsolódó

8 Unsere Erfahrungen als Freiwillige in Ungarn

8 Unsere Erfahrungen als Freiwillige in Ungarn

2023.04.19. 14:31
Seit fast fünf Monaten sind wir nun schon hier in Ungarn und arbeiten im Direktorat des Bükk-Nationalparks. Schon etwas emotional schauen wir auf den letzten Monat und die Zeit, die uns noch in unserem Freiwilligendienst bleibt. Aber vor allem schauen wir voller Dankbarkeit auf die Zeit, die wir hier schon verbracht haben. Der sechsmonatige Freiwilligendienst hier in Ungarn war für uns beide die erste lange und vor allem alleinige Reise ins Ausland und am Anfang haben wir uns natürlich unsere Gedanken gemacht, ob alles so verlaufen würde, wie wir es uns erhofften. Wenn wir eins gelernt haben, dann ist es, dass man aus schwierigen Situation am besten lernen kann und dass Erfahrungen – egal ob gute oder schlechte – uns als Menschen wachsen lassen. In unserer Zeit hier hatten wir das Glück, vor allem gute Erfahrungen machen zu dürfen: Wir haben die Gastfreundschaft vieler Ungar:innen kennengelernt, Freundschaften fürs Leben geknüpft und sind ein ganzes Stück eigenständiger geworden. In den letzten fünf Monaten sind wir viel gereist, haben unser Bestes im Ungarisch lernen gegeben und viele neue Menschen kennengelernt. Des Weiteren haben wir einen Einblick in die Natur des Bükk-Gebirges und die vielfältigen Aufgaben des National- und Geoparks gewinnen können. Besonders bei der Arbeit mit den Ranger:innen war es spannend, ihren Blick auf Bio- und Geodiversität vermittelt zu bekommen. Aber nicht nur die Vielfalt der Natur haben wir ganz neu betrachten und verstehen gelernt, wir haben auch gelernt zuzuhören. Wenn wir mit Freund:innen und Verwandten von Zuhause telefoniert haben, wurden wir oft gefragt, wie Ungarn und seine Menschen denn so seien. Während der Zeit hier haben wir gelernt, dass es keine einfache Antwort auf diese Fragen gibt; es ist nicht leicht zu sagen, wie ein ganzes Land ist oder alle Menschen in diesem Land sind. Denn jeder Mensch ist ein Individuum mit eigener Geschichte und eigenem Blick auf die Welt. Wir können bloß zuhören und versuchen, zu verstehen, wie die einzelnen Menschen denken, ohne etwas verallgemeinern zu wollen. Und mit je mehr Menschen wir uns unterhalten haben, desto vielschichtiger wurde unsere Sichtweise. Denn wie in jedem Land haben die Menschen auch hier ganz unterschiedliche Sichtweisen und Perspektiven auf unterschiedliche Themen – egal ob im Alltag, bei Persönlichem, der Lebensweise oder Politik. Der Freiwilligendienst hat uns gelehrt, dass ganz viel Schönes geschehen kann, wenn man etwas Neues ausprobiert, offen an Herausforderungen herangeht und einfach mal „ja“ sagt. Beim Einleben hat es sehr geholfen, uns unser Zuhause gemütlich einzurichten und mit Fotos, Pflanzen und Kerzen zu personalisieren sowie die Stadt Eger und ihre Menschen möglichst gut kennenzulernen. Momentan nehmen wir zum Beispiel an einem Jumping-Kurs teil; mit vielen Einheimischen Sport zu machen, ist jedes Mal ein Highlight unserer Woche. Uns hat dieser Auslandsaufenthalt im Rahmen eines Freiwilligendienstes unglaublich stark bereichert und können ihn aus vollem Herzen weiterempfehlen. Wir wünschen dir alles Gute für die nächste Reise! Marei und Ronja
Tovább olvasom