Ismerd meg – rajzold le! Rajzpályázat a Középső-Ipoly-völgy természeti értékeiről 2018.09.03. 11:11

A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság rajzpályázatot hirdet általános és középiskolás diákoknak a Középső-Ipoly-völgy Natura 2000 területhez kapcsolódóan. A témák korosztályonként más-más természeti értékre irányítják a figyelmet, arra buzdítjuk az érdeklődő tanulókat, hogy látogassanak el a területre, fedezzék fel a növény- és állatvilágot, olvassanak és kutakodjanak az adott témában.

Az Ipoly folyó mentén több Natura 2000 területet is találunk: a madárvédelmi és természetmegőrzési területek szinte láncszerűen egymásba kapcsolódva kísérik végig a folyót, néhol a két területtípus át is fedi egymást. Az Őrhalomtól Litkéig húzódó folyószakasz mentén fekszik a Középső-Ipoly-völgy természetmegőrzési terület, amely az egykor kiterjedt ártér fennmaradt élővilágát hivatott védeni. A táj igen változatos képet mutat: időszakos mocsarak, mocsárrétek, holtágak és ártéri ligeterdők mozaikjait találjuk a területen.

A rajzpályázaton egy tanuló csak egy alkotással vehet részt. A pályázatokat postai úton vagy személyesen lehet benyújtani az alábbi címre:

Bükki Nemzeti Park Igazgatóság

Baglyaskő-vár Látogatóközpont

3100 Salgótarján, Karancs út 78.

Kérjük, hogy a pályamunkákon jól olvashatóan tüntessék fel a tanuló nevét, születési dátumát, iskoláját, valamint a felkészítő tanár nevét és elérhetőségét (email cím, illetve telefonszám). Felhívjuk a figyelmet, hogy a beküldött alkotásokat nem áll módunkban visszajuttatni!

A rajzok benyújtásának (beérkezésének) határideje: 2018. december 10.

A pályázat eredményét a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság honlapján (www.bnpi.hu) fogjuk közzétenni 2019. január 7-én, a nyerteseket külön értesítjük a díjátadó helyszínéről és időpontjáról.A legszebb, legszínvonalasabb alkotásokból kiállítást rendezünk.

További információ: Bócsó Anita 30/710-7696, BocsoA@bnpi.hu


Témák korosztályonként

Általános iskola felső tagozat (5-8. osztály)

Téma: Gőték és költészet

A dunai tarajosgőte a Középső-Ipoly-völgy természetmegőrzési terület egyik ún. jelölőfaja. Európai állományának legnagyobb része Magyarországon él; az Ipoly menti holtágakban, időszakos mocsarakban is szép számmal fordul elő. Rejtett, éjszakai életmódja miatt ritkán kerül szem elé, a fiatal, kíváncsi természetbúvárok azonban már száz éve is jól ismerték. És miként kapcsolódnak össze a gőték és a költészet? Szabó Lőrinc munkásságában erre is választ találhatunk.

Feladat: Egy olyan rajz megalkotása az alábbi vers alapján, melynek középpontjában a dunai tarajosgőte áll, és amely valósághűen idézi fel azt az életteret, környezetet, emlékképet, amit a vers költői módon mutat be.

Méret: A3, a technika szabadon választható

A pocsolyákban – úgy hívtuk: „tavak” –

mint lassú pontok vagy gyors fény-nyilak,

ezernyi élet nyüzsgött, villogott.

Nézegettem a szikrás homokot

a fenekén: fínom szemcséiben

– kagyló, csiga és bogár – mi milyen

barázdát, nyomot húz… Majd üveget

vittem ki, s egész házunk tele lett

a vizek kisebb-nagyobb szörnyeivel.

Nagy vadászterület volt ez a hely;

hát még mikor rájöttünk, hogy a tó

lakói közt gőte is fogható!

Tucatjával szedtem össze a kis,

párduchasú, tarajos krokodilt,

s hordtam haza. „A vödörből ilyet

nyelt éjjel egy nő!… S ilyen hasa lett!…

Víziborjú!…” mondta egy vasutas.

Én úgy véltem, ez már mégsem igaz.

(Szabó Lőrinc)

További tanulmányozásra ajánljuk Szabó Lőrinc tollából a Goethe – a víziborjú, illetve az Egy eltűnt városban – Emlékezés Balassagyarmatra c. visszaemlékezéseket is, mely a Digitális Irodalmi Akadémia honlapján olvasható:

http://dia.jadox.pim.hu/jetspeed/displayXhtml?offs...


Középiskolás korosztály (9-13. osztály)

Téma: A Középső-Ipoly-völgy bélyegen

A különböző természeti értékek, növények, állatok, tájak gyakori témái a postai bélyegeknek. A bélyegtervezés egyszerűnek tűnő feladat, ám kicsiben „nagyot” alkotni nem is olyan könnyű, mint elsőre gondolnánk.

Feladat: Válassz ki néhány Natura 2000 jelölőfajt a Középső-Ipoly-völgy (HUBN20062) természetmegőrzési területről, és tervezz egy 6 elemből álló bélyeg-sorozatot ezeknek a felhasználásával. A bélyegeken jelenjen meg a Középső-Ipoly-völgyre jellemző természeti kép, a kiválasztott fajokat helyezd élethű, természetes környezetbe. A rajzokon az azonosítás megkönnyítése érdekében szerepeljen az ábrázolt élőlény magyar és latin neve is. Egy bélyegterven tehát egy állat szerepeljen!

Méret: A4, a technika szabadon választható. Kézzel készített (nem számítógépes) alkotásokat várunk. Mind a 6 bélyegterv egy lapon, egymás mellett szerepeljen!

További tanulmányozásra az alábbi honlapokat, dokumentumokat ajánljuk:

http://www.termeszetvedelem.hu/_user/browser/File/...

A Középső-Ipoly-völgy (HUBN20062) természetmegőrzési területről, valamint a jelölőfajokról és élőhelyekről az alábbi honlapon is tájékozódhatsz:

http://natura.2000.hu/hu/natura-2000-teruletoldal/...

Figyelem! Nem minden itt felsorolt faj tartozik a jelölőfajok közé, csak amelyeknél a táblázat utolsó oszlopában „C” jelzés szerepel!

A tervezéshez mintaként, példaként szeretnénk bemutatni néhány természeti témájú bélyeget a Magyar Posta archívumából:

https://www.posta.hu/belyeg/belyegeink/archivum/20...

Kapcsolódó

1 Vorstellung / Introduction

1 Vorstellung / Introduction

2023.04.19. 13:59
Ronja:Jó napot! Mein Name ist Ronja Köhler und ich bin 19 Jahre alt. Meine Heimat ist Lübeck eine Stadt im Norden von Deutschland in der Nähe der Ostsee. In meiner Freizeit war ich schon immer gerne in der Natur, an manchen Tagen um meine Gedanken während eines Spazierganges zu ordnen, an anderen um bei Baumpflanz und Müllsammel Aktionen teilzunehmen. Weil die Natur für mich gleichzeitig ein Ort zur Entspannung und ein Ort zum Lernen darstellt, habe ich mich entschieden mich bei Kulturweit für einen Naturfreiwilligendienst zu bewerben. Meine Hoffnung war es gleichzeitig in der Natur zu sein und mehr über die Bio und Geodiversität unserer Erde zu erfahren, außerdem wollte ich gerne etwas zurück geben für all das was wir von der Natur bekommen.Über die Unesco-Komission wurden Marei und ich dann in den Bükk Nationalpark geschickt und so haben wir die einmalige Möglichkeit bekommen ein halbes Jahr in Ungarn zu verbringen. Hier lernen wir nicht nur die Natur auf vielfältige Weise zu betrachten, wir versuchen uns an einer neuen Sprache und dürfen ganz viele neue Menschen kennenlernen, aber auch uns selbst lernen wir von einer neuen Seite kennen. Nach dem halben Jahr hier in Ungarn möchte ich gerne ein weiteres halbes Jahr arbeiten und Reisen. Mich interessiert es sehr verschiedene Länder kennenzulernen, neue Menschen zu treffen und verschiedene Ökosysteme verstehen zu lernen. Nach einem Jahr des Lernen, Reisens und neue Eindrücke sammeln, möchte ich zum Wintersemester diesen Jahres anfangen zu studieren. Momentan interessiere ich mich mich sehr für Soziologie, Psychologie und Politikwissenschaften. In den nachfolgenden Artikeln versuchen wir einen kleinen Einblick in unsere Erfahrungen zu geben und ein paar Eindrücke zu teilen uns ist es sehr wichtig darauf aufmerksam zu machen, dass es sich hier um individuelle Berichte handelt, welche nur unsere subjektive Wahrnehmung wiederspiegeln. Viel Spaß beim Lesen !Jó napot! My name is Ronja Köhler, and I am 19 years old. My hometown is Lübeck, a city in northern Germany near the Baltic Sea. I always enjoyed being out in nature, some days just to clear my mind while working, and others to participate in tree planting and rubbish collecting activities. Because nature, for me, is a place to rest and learn simultaneously, I decided to apply for the Kulturweit nature volunteer program. I hoped to be in nature while learning more about bio and geodiversity on earth; furthermore, I wanted to give back to nature something for everything we get from nature.The UNESCO Commission sent Marei and me to the Bükk National Park. We got the wonderful opportunity to spend six months here in Hungary. Here we learn to look at nature in various ways and try to learn a new language, and meet many new people. Also, we learned a lot about ourselves during our stay in Hungary.After half a year in Hungary, I would like to work and travel for another half year. I am very interested in getting to know different countries, meeting new people and learning to understand diverse ecosystems. After a year of learning, travelling and gaining new impressions, I would like to start studying in the winter semester of next year. At the moment, I am very interested in sociology, psychology and political science. We want to share some of our experiences and impressions in the following articles. We must point out that these are individual reports, which are only representations of our own Perceptions. Have fun while reading!
Tovább olvasom
2 Unterwegs mit Ranger / ​Our experiences  with the rangers

2 Unterwegs mit Ranger / ​Our experiences with the rangers

2023.04.19. 14:04
RonjaInsgesamt gibt es im Bükki Nationalpark 34 Ranger/Innen, die Aufgaben von Ranger/Innen sind sehr vielfältig. Die ursprüngliche Bedeutung ist die Betreuung eines Schutzgebietes, zu ihren Aufgaben gehören zum Beispiel Instandhaltungsarbeiten, sie kümmern sich um invasive, so wie schützenswerte Tier und Pflanzenarten, sie führen Exkursionen im Nationalpark und arbeiten an Forschenden Tätigkeiten. Häufig haben Ranger:Innen ein Gebiet in welchem sie Spezialisiert sind, so dass sich einige Ranger besonders gut mit Vögeln auskennen und andere mit Insekten oder Pflanzen. Als ersten Ranger durften wir Atila bei seiner Arbeit in Szilvásvárad begleiten, wir haben von ihm viel über die Relevanz von Biodiversität gelernt und warum Monokulturen so gefährlich für einen Wald sein können. Die Artenvielfalt von Pflanzen in einem Gebiet bietet vielen Tieren einen Lebensraum, deshalb ist eine kontrollierte Abholzung der Wälder kombiniert mit einer kontrollierten Aufforstung relevant für die Aufrechterhaltung von Artenvielfalt. So fällt es beispielsweise in Atilas Aufgabenbereich die Holzfällung zu kontrollieren. Wenn an den falschen Stellen oder zu viele Bäume gefällt werden, kann dies die Biodiversität in einem Gebiet gefährden. Deshalb gibt es genaue Pläne, welche Bäume gefällt werden dürfen. Bei der Aufstellung dieser Pläne gilt es die Interessen der Forstindustrie und die des Naturschutzes in Einklang miteinander zu bringen. Auch Totholz ist ein wichtiger Bestandteil des Nährstoffkreislaufs im Wald, da dieses durch Insekten und Pilze abgebaut wird und so wieder Nährstoff für neue Pflanzen darstellt. Deshalb ist es wichtig, dass Totholz nicht direkt aus dem Wald gebracht wird, sondern für einige Jahre im Naturkreislauf zu lassen. Weiterhin haben wir Fußspuren von Wölfen und Hirschen gesehen und durften etwas über die Verhaltensweisen dieser Tiere erfahren. Am 14. Oktober waren wir Wasservögel zählen, die Aufnahme des Bestandes ist wichtig um den Schutz von bedrohten Arten gewährleisten zu können, so kann erfasst werden wie sich die Rastbestände entwickeln. Ist eine Vogelart vor dem Aussterben bedroht, dann kann diese beispielsweise unter Artenschutz gestellt werden, so wird der Fortbestand gewährleistet. Außerdem haben wir die Bedrohung durch invasive Tierarten verstehen gelernt, so kann ein ehemaliges exotisches Haustier, welches achtlos in der Natur ausgesetzt wird dort eine Bedrohung für die heimischen Tiere sein. Außerdem haben wir Bieber Dämme gesehen und verstehen gelernt, welchen Einfluss sie aus auf das Pflanzenwachstum um den Damm herum haben können. In Verpelét haben wir an einer invasiven Pflanzen Kontrolle teilgenommen, hier haben wir Büsche rausgerissen, welche invasiv waren, da diese eine Bedrohung für die Artenvielfalt in Verpelét darstellen. Durch das Herausreißen der invasiven Büsche soll der Platz für die heimische Artenvielfalt erneut hergestellt werden. Die Wiesen bieten vielen Blumen einen Platz zum Blühen doch die Büsche stellen eine Konkurrenz in Bezug auf die zur Verfügung stehenden Mineralien da, weshalb es notwendig ist sie zu entfernen.
Tovább olvasom