Ismerd meg – rajzold le! Rajzpályázat a Középső-Ipoly-völgy természeti értékeiről 2018.09.03. 11:11

A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság rajzpályázatot hirdet általános és középiskolás diákoknak a Középső-Ipoly-völgy Natura 2000 területhez kapcsolódóan. A témák korosztályonként más-más természeti értékre irányítják a figyelmet, arra buzdítjuk az érdeklődő tanulókat, hogy látogassanak el a területre, fedezzék fel a növény- és állatvilágot, olvassanak és kutakodjanak az adott témában.

Az Ipoly folyó mentén több Natura 2000 területet is találunk: a madárvédelmi és természetmegőrzési területek szinte láncszerűen egymásba kapcsolódva kísérik végig a folyót, néhol a két területtípus át is fedi egymást. Az Őrhalomtól Litkéig húzódó folyószakasz mentén fekszik a Középső-Ipoly-völgy természetmegőrzési terület, amely az egykor kiterjedt ártér fennmaradt élővilágát hivatott védeni. A táj igen változatos képet mutat: időszakos mocsarak, mocsárrétek, holtágak és ártéri ligeterdők mozaikjait találjuk a területen.

A rajzpályázaton egy tanuló csak egy alkotással vehet részt. A pályázatokat postai úton vagy személyesen lehet benyújtani az alábbi címre:

Bükki Nemzeti Park Igazgatóság

Baglyaskő-vár Látogatóközpont

3100 Salgótarján, Karancs út 78.

Kérjük, hogy a pályamunkákon jól olvashatóan tüntessék fel a tanuló nevét, születési dátumát, iskoláját, valamint a felkészítő tanár nevét és elérhetőségét (email cím, illetve telefonszám). Felhívjuk a figyelmet, hogy a beküldött alkotásokat nem áll módunkban visszajuttatni!

A rajzok benyújtásának (beérkezésének) határideje: 2018. december 10.

A pályázat eredményét a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság honlapján (www.bnpi.hu) fogjuk közzétenni 2019. január 7-én, a nyerteseket külön értesítjük a díjátadó helyszínéről és időpontjáról.A legszebb, legszínvonalasabb alkotásokból kiállítást rendezünk.

További információ: Bócsó Anita 30/710-7696, BocsoA@bnpi.hu


Témák korosztályonként

Általános iskola felső tagozat (5-8. osztály)

Téma: Gőték és költészet

A dunai tarajosgőte a Középső-Ipoly-völgy természetmegőrzési terület egyik ún. jelölőfaja. Európai állományának legnagyobb része Magyarországon él; az Ipoly menti holtágakban, időszakos mocsarakban is szép számmal fordul elő. Rejtett, éjszakai életmódja miatt ritkán kerül szem elé, a fiatal, kíváncsi természetbúvárok azonban már száz éve is jól ismerték. És miként kapcsolódnak össze a gőték és a költészet? Szabó Lőrinc munkásságában erre is választ találhatunk.

Feladat: Egy olyan rajz megalkotása az alábbi vers alapján, melynek középpontjában a dunai tarajosgőte áll, és amely valósághűen idézi fel azt az életteret, környezetet, emlékképet, amit a vers költői módon mutat be.

Méret: A3, a technika szabadon választható

A pocsolyákban – úgy hívtuk: „tavak” –

mint lassú pontok vagy gyors fény-nyilak,

ezernyi élet nyüzsgött, villogott.

Nézegettem a szikrás homokot

a fenekén: fínom szemcséiben

– kagyló, csiga és bogár – mi milyen

barázdát, nyomot húz… Majd üveget

vittem ki, s egész házunk tele lett

a vizek kisebb-nagyobb szörnyeivel.

Nagy vadászterület volt ez a hely;

hát még mikor rájöttünk, hogy a tó

lakói közt gőte is fogható!

Tucatjával szedtem össze a kis,

párduchasú, tarajos krokodilt,

s hordtam haza. „A vödörből ilyet

nyelt éjjel egy nő!… S ilyen hasa lett!…

Víziborjú!…” mondta egy vasutas.

Én úgy véltem, ez már mégsem igaz.

(Szabó Lőrinc)

További tanulmányozásra ajánljuk Szabó Lőrinc tollából a Goethe – a víziborjú, illetve az Egy eltűnt városban – Emlékezés Balassagyarmatra c. visszaemlékezéseket is, mely a Digitális Irodalmi Akadémia honlapján olvasható:

http://dia.jadox.pim.hu/jetspeed/displayXhtml?offs...


Középiskolás korosztály (9-13. osztály)

Téma: A Középső-Ipoly-völgy bélyegen

A különböző természeti értékek, növények, állatok, tájak gyakori témái a postai bélyegeknek. A bélyegtervezés egyszerűnek tűnő feladat, ám kicsiben „nagyot” alkotni nem is olyan könnyű, mint elsőre gondolnánk.

Feladat: Válassz ki néhány Natura 2000 jelölőfajt a Középső-Ipoly-völgy (HUBN20062) természetmegőrzési területről, és tervezz egy 6 elemből álló bélyeg-sorozatot ezeknek a felhasználásával. A bélyegeken jelenjen meg a Középső-Ipoly-völgyre jellemző természeti kép, a kiválasztott fajokat helyezd élethű, természetes környezetbe. A rajzokon az azonosítás megkönnyítése érdekében szerepeljen az ábrázolt élőlény magyar és latin neve is. Egy bélyegterven tehát egy állat szerepeljen!

Méret: A4, a technika szabadon választható. Kézzel készített (nem számítógépes) alkotásokat várunk. Mind a 6 bélyegterv egy lapon, egymás mellett szerepeljen!

További tanulmányozásra az alábbi honlapokat, dokumentumokat ajánljuk:

http://www.termeszetvedelem.hu/_user/browser/File/...

A Középső-Ipoly-völgy (HUBN20062) természetmegőrzési területről, valamint a jelölőfajokról és élőhelyekről az alábbi honlapon is tájékozódhatsz:

http://natura.2000.hu/hu/natura-2000-teruletoldal/...

Figyelem! Nem minden itt felsorolt faj tartozik a jelölőfajok közé, csak amelyeknél a táblázat utolsó oszlopában „C” jelzés szerepel!

A tervezéshez mintaként, példaként szeretnénk bemutatni néhány természeti témájú bélyeget a Magyar Posta archívumából:

https://www.posta.hu/belyeg/belyegeink/archivum/20...

Kapcsolódó

2022/1. - 9. Tree studies

2022/1. - 9. Tree studies

2022.08.23. 15:57
Baumstudie[28.07.2022]Gemeinsam mit einer ungarischen Studentin haben wir in der letzten Zeit begonnen Bäume auf einer Weide zu tracken und nach einem ausführlichen Katalog zu beurteilen. Im Nationalpark sprechen wir immer von „Veteran Trees“, also besonders alten Bäumen. Bisher kann keiner Abschätzen wie viele es sind, es sind nur recht grobe Angaben von ca. 1000 Bäumen. Jedem Baum ist ein A4 Zettel gewidmet, auf dem erst Daten wie die Koordinaten, der lateinische Name und Maße wie z.B. die Höhe und der Umfang angegeben werden müssen. Für die Ermittlung der Höhe des Baumes wird eine Entfernung von 20m abgemessen. Von dort aus wird mit einem analogen Höhenmesser der Winkel zum Beginn des Stamms und der Winkel zum höchsten Teil der Baumkrone bestimmt. Die beiden Zahlen ergeben gemeinsam die Höhe. Danach kommen 36 Felder in denen unter anderem Angaben über Astlöcher, Kronen- oder Starkastabbrüche, Krankheits- oder Pilzbefall, Moos- und Flechtenvorkommen und Nester, die sich im Baum befinden. Zusätzlich kommen dann noch einmal 15 weitere Felder, wo z.B. nach anderen Bäumen in der direkten Umgebung gefragt wird. Die Aussagen, die wir über die Bäume treffen werden immer mit der Hilfe von für solche Studien angefertigte Kataloge getroffen. So sind in manchen Fällen verschiedene Bilder dargestellt und wir müssen entscheiden, welches dem untersuchten Baum am nächsten kommt. Zusammengefasst ist es eine sehr detaillierte Studie, weshalb wir am ersten Tag auch nur insgesamt 8 Bäume geschafft haben. Mit der Zeit wird man jedoch deutlich routinierter und muss nicht mehr alles erst im Katalog nachschlagen, wodurch die Arbeit deutlich schneller vorangeht. Insgesamt haben wir dennoch nur 60 von den ca. 1000 Bäumen tracken und beurteilen können.
Tovább olvasom