Ismerd meg – rajzold le! Rajzpályázat a Középső-Ipoly-völgy természeti értékeiről 2018.09.03. 11:11

A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság rajzpályázatot hirdet általános és középiskolás diákoknak a Középső-Ipoly-völgy Natura 2000 területhez kapcsolódóan. A témák korosztályonként más-más természeti értékre irányítják a figyelmet, arra buzdítjuk az érdeklődő tanulókat, hogy látogassanak el a területre, fedezzék fel a növény- és állatvilágot, olvassanak és kutakodjanak az adott témában.

Az Ipoly folyó mentén több Natura 2000 területet is találunk: a madárvédelmi és természetmegőrzési területek szinte láncszerűen egymásba kapcsolódva kísérik végig a folyót, néhol a két területtípus át is fedi egymást. Az Őrhalomtól Litkéig húzódó folyószakasz mentén fekszik a Középső-Ipoly-völgy természetmegőrzési terület, amely az egykor kiterjedt ártér fennmaradt élővilágát hivatott védeni. A táj igen változatos képet mutat: időszakos mocsarak, mocsárrétek, holtágak és ártéri ligeterdők mozaikjait találjuk a területen.

A rajzpályázaton egy tanuló csak egy alkotással vehet részt. A pályázatokat postai úton vagy személyesen lehet benyújtani az alábbi címre:

Bükki Nemzeti Park Igazgatóság

Baglyaskő-vár Látogatóközpont

3100 Salgótarján, Karancs út 78.

Kérjük, hogy a pályamunkákon jól olvashatóan tüntessék fel a tanuló nevét, születési dátumát, iskoláját, valamint a felkészítő tanár nevét és elérhetőségét (email cím, illetve telefonszám). Felhívjuk a figyelmet, hogy a beküldött alkotásokat nem áll módunkban visszajuttatni!

A rajzok benyújtásának (beérkezésének) határideje: 2018. december 10.

A pályázat eredményét a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság honlapján (www.bnpi.hu) fogjuk közzétenni 2019. január 7-én, a nyerteseket külön értesítjük a díjátadó helyszínéről és időpontjáról.A legszebb, legszínvonalasabb alkotásokból kiállítást rendezünk.

További információ: Bócsó Anita 30/710-7696, BocsoA@bnpi.hu


Témák korosztályonként

Általános iskola felső tagozat (5-8. osztály)

Téma: Gőték és költészet

A dunai tarajosgőte a Középső-Ipoly-völgy természetmegőrzési terület egyik ún. jelölőfaja. Európai állományának legnagyobb része Magyarországon él; az Ipoly menti holtágakban, időszakos mocsarakban is szép számmal fordul elő. Rejtett, éjszakai életmódja miatt ritkán kerül szem elé, a fiatal, kíváncsi természetbúvárok azonban már száz éve is jól ismerték. És miként kapcsolódnak össze a gőték és a költészet? Szabó Lőrinc munkásságában erre is választ találhatunk.

Feladat: Egy olyan rajz megalkotása az alábbi vers alapján, melynek középpontjában a dunai tarajosgőte áll, és amely valósághűen idézi fel azt az életteret, környezetet, emlékképet, amit a vers költői módon mutat be.

Méret: A3, a technika szabadon választható

A pocsolyákban – úgy hívtuk: „tavak” –

mint lassú pontok vagy gyors fény-nyilak,

ezernyi élet nyüzsgött, villogott.

Nézegettem a szikrás homokot

a fenekén: fínom szemcséiben

– kagyló, csiga és bogár – mi milyen

barázdát, nyomot húz… Majd üveget

vittem ki, s egész házunk tele lett

a vizek kisebb-nagyobb szörnyeivel.

Nagy vadászterület volt ez a hely;

hát még mikor rájöttünk, hogy a tó

lakói közt gőte is fogható!

Tucatjával szedtem össze a kis,

párduchasú, tarajos krokodilt,

s hordtam haza. „A vödörből ilyet

nyelt éjjel egy nő!… S ilyen hasa lett!…

Víziborjú!…” mondta egy vasutas.

Én úgy véltem, ez már mégsem igaz.

(Szabó Lőrinc)

További tanulmányozásra ajánljuk Szabó Lőrinc tollából a Goethe – a víziborjú, illetve az Egy eltűnt városban – Emlékezés Balassagyarmatra c. visszaemlékezéseket is, mely a Digitális Irodalmi Akadémia honlapján olvasható:

http://dia.jadox.pim.hu/jetspeed/displayXhtml?offs...


Középiskolás korosztály (9-13. osztály)

Téma: A Középső-Ipoly-völgy bélyegen

A különböző természeti értékek, növények, állatok, tájak gyakori témái a postai bélyegeknek. A bélyegtervezés egyszerűnek tűnő feladat, ám kicsiben „nagyot” alkotni nem is olyan könnyű, mint elsőre gondolnánk.

Feladat: Válassz ki néhány Natura 2000 jelölőfajt a Középső-Ipoly-völgy (HUBN20062) természetmegőrzési területről, és tervezz egy 6 elemből álló bélyeg-sorozatot ezeknek a felhasználásával. A bélyegeken jelenjen meg a Középső-Ipoly-völgyre jellemző természeti kép, a kiválasztott fajokat helyezd élethű, természetes környezetbe. A rajzokon az azonosítás megkönnyítése érdekében szerepeljen az ábrázolt élőlény magyar és latin neve is. Egy bélyegterven tehát egy állat szerepeljen!

Méret: A4, a technika szabadon választható. Kézzel készített (nem számítógépes) alkotásokat várunk. Mind a 6 bélyegterv egy lapon, egymás mellett szerepeljen!

További tanulmányozásra az alábbi honlapokat, dokumentumokat ajánljuk:

http://www.termeszetvedelem.hu/_user/browser/File/...

A Középső-Ipoly-völgy (HUBN20062) természetmegőrzési területről, valamint a jelölőfajokról és élőhelyekről az alábbi honlapon is tájékozódhatsz:

http://natura.2000.hu/hu/natura-2000-teruletoldal/...

Figyelem! Nem minden itt felsorolt faj tartozik a jelölőfajok közé, csak amelyeknél a táblázat utolsó oszlopában „C” jelzés szerepel!

A tervezéshez mintaként, példaként szeretnénk bemutatni néhány természeti témájú bélyeget a Magyar Posta archívumából:

https://www.posta.hu/belyeg/belyegeink/archivum/20...

Kapcsolódó

4 Austausch mit dem Kiskunság Nationalpark / Exchange with the Kiskunság National Park

4 Austausch mit dem Kiskunság Nationalpark / Exchange with the Kiskunság National Park

2023.04.19. 14:18
Vom 23. bis zum 28. Oktober waren wir in dem Kiskunság Nationalpark, der Nationalpark wurde im Jahr 1975 gegründet und liegt zwischen Donau und Theiß in der Mitte von Ungarn. Die beiden Freiwilligen Paul und Tristan absolvieren hier ihren Freiwilligendienst, wie Marei und ich sind sie auch mit dem Kulturweit Programm in Ungarn. Damit wir die diversen Landschaftsformen in Ungarn etwas besser kennen und verstehen lernen können, haben wir uns, so wie die Freiwilligen vor uns für ein gemeinsames Austausch Projekt entschieden. Während sich das bewaldete Bükk Gebirge durch verschiedene Karstformationen und Kalksteinberge auszeichnet, sind im Kiskunság Nationalpark verschiedene Steppen, Salzwiesen und Weiden vorzufinden. Beide Nationalparks sind also sehr unterschiedlich und in ihrer Biodiversität einzigartig, weshalb der Austausch eine spannende Lernmöglichkeit darstellt. An dem meisten Tagen waren wir mit Csaber einem der Ranger des Kiskunság Nationalparks unterwegs, dieser hat uns viel über die Artenvielfalt in Nationalpark erklärt. Die Puszta steppe bieten ein Lebensraum für zahlreiche Pflanzen und Tiere, so hatten wir das Glück an einem Tag great bustards (Großtrappen) zu sehen. Diese gehören mit einem Gewicht von bis zu 16 kg zu den schwersten flugfähigen Vögeln der Welt. In den letzten zweihundert Jahren ging der Mitteleuropäische Bestand fast verloren, weshalb die Vögel heute besonders geschützt werden müssen. Weiterhin haben wir Common Hackberries (Amerikanischer Zürgelbaum) herausgerissen, diese aus Amerika importierte Pflanze stellt durch ihre rasante Verbreitung eine starke Gefährdung für die Artenvielfalt da. Die Lebensbedingungen im Nationalpark sind günstig für die Common Hackbeeries, so dass sie sich schnell weiterverbreiten können, weshalb ihr Bestand reguliert werden muss. Breitet sich eine invasive Pflanzenart zu weit aus und gefährdet die heimische Artenvielfalt, so wird eingegriffen. Würden sich die invasiven Pflanzen weiter ausbreiten und dann von einer Krankheit befallen werden, so wären direkt alle Pflanzen betroffen, aus diesem Grund soll die Artenvielfalt geschützt werden. Im Kiskunság Nationalpark durften aber auch viele andere spannende Erfahrungen machen, in der Waldhütte in welcher wir in der Woche unseres Aufenthalt gelebt haben, gab es keine Heizung, weshalb wir Holz gehakt haben um zu heißen, Trinkwasser gab aus Kanistern und zum Duschen haben wir ein Duschfeuer angemacht. Durch diese Erfahrung sind uns viele Privilegien noch einmal deutlich bewusster geworden und wir haben sie noch mehr zu schätzen gelernt. Die Erfahrungen im Kiskungság Nationalpark waren also auf ganz vielen verschiedenen Ebenen sehr bereichernd.
Tovább olvasom