Biodiverzitás-barát vállalkozások fejlesztését segítő kézikönyv 2019.10.14. 14:48

A biodiverzitás-barát vagy zöldvállalkozások elindítását, fejlődését segítő kézikönyv került összeállítására az ECOKARST projekt keretében a német Global Nature Fund szerkesztésében. A kiadvány a jó gyakorlatok összegyűjtésén túl konkrét vállalkozás-fejlesztési javaslatokat, ötleteket is megfogalmaz.

A biodiverzitás-barát vállalkozás olyan gazdasági szereplő, amely profittermelés mellett elősegíti a biológiai sokféleség megőrzését. Ez a társadalom számára rendkívül fontos, mivel egyének, közösségek és vállalkozások élvezhetik a természetes erőforrások és ökoszisztéma-szolgáltatások előnyeit. Nevezett ökoszisztéma-szolgáltatások jelentős hozzájárulást jelentenek az általános emberi jóléthez és termelékenységhez. A biodiverzitás, vagyis a fajok, gének, és ökoszisztémák változatossága hozzájárul, vagy elősegíti az ökoszisztéma-szolgáltatások biztosítását és a gazdasági célok megvalósítását. Mindezek egy jól működő gazdaság és megfelelő életkörülmények alapjait teremtik meg.

A gyors gazdasági fejlődés és népesség növekedés együtt jár a természetes erőforrások fogyasztásának exponenciális növekedésével. Ezek a jelenségek, továbbá a légszennyezés, az ökoszisztémák túlzott kihasználása, illetve a klímaváltozás eddig soha nem tapasztalt módon csökkentette a biodiverzitást és az ökoszisztéma-szolgáltatásokat. Biodiverzitás-barát vállalkozások megpróbálnak ebből az ördögi körből kitörni azáltal, hogy segítik a hosszú távú gazdasági fejlődést miközben megőrzik a biodiverzitást, avagy a természeti erőforrások változatosságát.

Biodiverzitás-barát vállalkozások több formában jelenhetnek meg, egyéni vállalkozók, családi vállalkozások vagy akár nagyobb cégek több alkalmazottal. Ilyen vállalkozás ugyanakkor lehet egy már létező cég is, amely meghonosítja a biodiverzitás-barát gyakorlatot. Egy másik lehetőség olyan vállalkozás, amelynek kezdő üzleti terve is környezetvédelmi irányelveket tartalmaz. A gazdasági tevékenységek kapcsolódhatnak mindhárom nemzetgazdasági szektorhoz. Elsődlegesen megjelenhetnek a termelő szektorban a mezőgazdaság, erdőgazdálkodás, halászat terén, a másodlagos szektorban, amely az elsődleges szektor termékeit dolgozza fel mind nagy és kiskereskedelmi módon, majd pedig a harmadik szektorban beleértve az idegenforgalmat, öko- menedzsmentet, a szakértői tevékenységet, vagy szállásadást. Területfejlesztés esetén a helyi hozzáadott érték növelése is kulcsfontosságú. Erre példa a farmerek vagy gazdálkodók, mint a helyi éttermek beszállítói, amelyek együttműködnek a helyi idegenforgalmi ügynökségekkel és szervezetekkel.

A kiadvány magyar nyelven elérhető az alábbi linken.

Kapcsolódó