14. Transzbükki Átkelés - képes beszámoló 2024.01.29. 18:27

Szombaton tartottuk hagyományos téli szakvezetett túraprogramunkat, amelyen a résztvevők a természetvédelemben dolgozó kollégák terepi előadásait hallgatva szelték át a Bükköt, megismerkedve a Bükki Nemzeti Park látnivalóival, védendő értékeivel és a természetvédelmi munka aktualitásaival.

Az idei túrán Mályinkából indulva egy sokak számára ismeretlen területet jártunk be a Kis-fennsíkon, hogy a decemberben megnyitott miskolci Szeleta Parkba érkezzünk meg estére. A napsütéses reggelen a fokozottan védett Csondró-völgy alján csordogáló patak nedves körülményeket teremtett számunkra, számtalan kis vízeséssel és kidőlt fák alkotta természetes akadálypályával. Remek hangulatban kapasztodtunk fel az Odvas-kőre, felkerestük a Tardona-patak természetes állapotban megmaradt vízfőjét és a bővizű Mária-forrást, majd a szentléleki turistaháznál frissítettük fel magunkat meleg italokkal és némi harapnivalóval.

Az egykori Szentléleki Pálos Kolostor romjainak megtekintése után a szintén fokozottan védett Garadna-oldalban folytattuk utunkat a Köpüs-kőre, ahonnét újabb csodás panoráma fogadott, ezúttal déli irányba, Miskolctól a Garadna-völgyön túl magasodó Nagy-fennsíkon át Bánkútig. Felkerestük az Udvar-kő grandiózus szakadéktöbrét, majd egy újabb frissítő közben be is sötétedett. Este fél hétkor érkeztünk meg a célba, ahol a Szeleta Park kiállításának megtekintése és vacsora várt ránk.

A negyven fős csapatban néhányan első ízben tartottak velünk, de idén is voltak szép számmal visszatérők, olyan is, aki tizedik alkalommal vett részt a 25 kilométeres szakvezetésen. Egy nyolc éves túratársunk személyében minden idők legfiatalabb részvevőjét köszönthettük, ezúton is gratulálunk neki! Az idei alkalom egyúttal a 10. Erőss Zsolt Emléktúránk is vol, emlékezve a 2013-ban a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság védnökének szerepét ellátó hegymászóra, aki azévben a Transzbükki Átkelés résztvevője, tiszteletbeli túravezetője volt.

A BNPI Kelet-Bükki Tájegységében első ízben haladt az átkelés útvonala, ezzel új látnivalókat és eddig nem ismert természetvédelmi őr kollégákat vontunk be. Köszönjük a segítséget minden közreműködő kollégánknak, kiemelve Ézsöl Tibor természetvédelmi őr és Barta Zsolt tájegységvezető túravezetését, aki azzal búcsúzott el a résztvevőktől, hogy ennyi érdeklődő szempárt rég nem látott maga körül. A résztvevők pedig újra élményekkel és ismeretekkel gazdagodhattak az egész napos kihívás közben.