Sikeresen lezajlott a Bábakalács vetélkedő 2025.04.08. 16:14

A „Vizek Őrzői” és az „Északi tájakon” versenyeink után a 2024/25-ös tanévben „Bábakalács” címmel Igazgatóságunk legmagasabb védettségi kategóriájú területét, a Bükki Nemzeti Parkot állítottuk vetélkedőnk középpontjába.

A verseny három évközi fordulóból és egy áprilisi döntőből állt, melyre két korosztályban, 5-6. osztályos és 7-8. osztályos diákokból álló három fős csapatok jelentkezését vártuk. A feladatsorok fordulónként más-más témákat jártak körbe: az első fordulóban a nemzeti park földtani és növénytani értékeit, a másodikban a sokszínű állatvilágot, a harmadikban az aktuális természetvédelmi problémákat és a természetvédelmi őrszolgálat munkáját lehetett közelebbről megismerni.

A három forduló alapján legtöbb pontot szerzett 5-5 csapat kerülhetett be az április 4-i döntőbe, melyet a Felsőtárkányi Bábakalács Természetiskolában rendeztünk meg. A döntőben a csapatok először egy délelőtti játékos kvízben mérték össze a tudásukat. A kvíz után egy 5 állomásos terepi vetélkedő következett, mindkét feladatrész során az első három forduló tudásanyagát kellett feleleveníteni.

A kvízlapok és a terepi feladatok eredményeit összesítettük, így alakult ki a végső sorrend:

5-6. osztályos korosztály:

I. helyezett – a Berzemények csapata: Mészáros Csaba, Perge Dominik, Szabó Luca

Dr. Berze Nagy János Általános Iskola, Besenyőtelek

Felkészítőjük: Bozsik Mária


II. helyezett - a Sebes-Diós csapat: Kurcsik Hanna, Bereczki Orsolya, Csontos Jácint

Diósgyőri Nagy Lajos Király Általános Iskola

Felkészítőjük: Guba Anikó


III. helyezett – a Tigrisek csapata: Kis-Papp Lujza, Vaczka Milán, Váradi Jázmin

Vasvár Úti Általános Iskola, Ózd

Felkészítőjük: Maruzsi Henrietta


IV. helyezett – az Aconitum csapat: Krappai Máté, Hankó Kira, Szőke Kristóf

Diósgyőri Nagy Lajos Király Általános Iskola

Felkészítőjük: Guba Anikó


V. helyezett – a Foltos szalamandrák csapat: Béres Réka Anna, Molnár Máté, Szádvári Tamás

Görömbölyi Általános Iskola

Felkészítőjük: Bartók Beáta


7-8. osztályos korosztály:

I. helyezett – a Tajvani bülbül csapat: Markó Pál Benedek, Gazda Zalán, Vesmás Ábel

Nagykovácsi Általános Iskola / László Gyula Gimnázium és Általános Iskola, Budapest /

Veres Pálné Gimnázium, Budapest

Felkészítőjük: Petró Ildikó


II. helyezett – a Garaytér csapat: János Zsolt, Jaszenovics Bence, Szloboda Botond

Szent József Iskolaközpont, Szekszárd

Felkészítőjük: Jakab Géza


III. helyezett – a Balatoni Compók csapata: Balogh Dávid, Dancs Levente, Bangó Bálint

Kárpáti János Általános Iskola, Gyenesdiás

Felkészítőjük: Duráncsik Éva


IV. helyezett – a Liliomok csapat: Kovács Kinga, Mihály Lilla, Varga Boglárka

Mezőkeresztesi Kossuth Lajos Általános Iskola

Felkészítőjük: Taizs Emese


V. helyezett – a Batyus természetjárók csapat: Mátyus Dorina, Tolvaj Panni, Tóth Hanna, Seres Mihály Kadocsa

Szentistváni István Király Általános Iskola Gárdonyi Géza Tagiskolája, Borsodivánka

Felkészítőjük: Tóth Erika


A csapatok nemzeti parki tárgyi nyereményekben részesültek, a dobogós csapatok pedig a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság látogatóhelyeire, az Ipolytarnóci Ősmaradványokhoz, valamint a mátrafüredi Harkály Házba szóló belépőket kaptak. Az első helyezetteket a Bábakalács Természetiskolába szóló szálláslehetőséggel és választható természetiskolai programmal jutalmaztuk.

Gratulálunk a Bábakalács vetélkedő minden résztvevőjének! Köszönjük a versenyzők és a felkészítő pedagógusok lelkes és kitartó munkáját!


Szűcs  Erzsébet
Szűcs Erzsébet
oktatási referens

Kapcsolódó

2022/1. - 9. Tree studies

2022/1. - 9. Tree studies

2022.08.23. 15:57
Baumstudie[28.07.2022]Gemeinsam mit einer ungarischen Studentin haben wir in der letzten Zeit begonnen Bäume auf einer Weide zu tracken und nach einem ausführlichen Katalog zu beurteilen. Im Nationalpark sprechen wir immer von „Veteran Trees“, also besonders alten Bäumen. Bisher kann keiner Abschätzen wie viele es sind, es sind nur recht grobe Angaben von ca. 1000 Bäumen. Jedem Baum ist ein A4 Zettel gewidmet, auf dem erst Daten wie die Koordinaten, der lateinische Name und Maße wie z.B. die Höhe und der Umfang angegeben werden müssen. Für die Ermittlung der Höhe des Baumes wird eine Entfernung von 20m abgemessen. Von dort aus wird mit einem analogen Höhenmesser der Winkel zum Beginn des Stamms und der Winkel zum höchsten Teil der Baumkrone bestimmt. Die beiden Zahlen ergeben gemeinsam die Höhe. Danach kommen 36 Felder in denen unter anderem Angaben über Astlöcher, Kronen- oder Starkastabbrüche, Krankheits- oder Pilzbefall, Moos- und Flechtenvorkommen und Nester, die sich im Baum befinden. Zusätzlich kommen dann noch einmal 15 weitere Felder, wo z.B. nach anderen Bäumen in der direkten Umgebung gefragt wird. Die Aussagen, die wir über die Bäume treffen werden immer mit der Hilfe von für solche Studien angefertigte Kataloge getroffen. So sind in manchen Fällen verschiedene Bilder dargestellt und wir müssen entscheiden, welches dem untersuchten Baum am nächsten kommt. Zusammengefasst ist es eine sehr detaillierte Studie, weshalb wir am ersten Tag auch nur insgesamt 8 Bäume geschafft haben. Mit der Zeit wird man jedoch deutlich routinierter und muss nicht mehr alles erst im Katalog nachschlagen, wodurch die Arbeit deutlich schneller vorangeht. Insgesamt haben wir dennoch nur 60 von den ca. 1000 Bäumen tracken und beurteilen können.
Tovább olvasom