Sikeresen lezajlott a Bábakalács vetélkedő 2025.04.08. 16:14

A „Vizek Őrzői” és az „Északi tájakon” versenyeink után a 2024/25-ös tanévben „Bábakalács” címmel Igazgatóságunk legmagasabb védettségi kategóriájú területét, a Bükki Nemzeti Parkot állítottuk vetélkedőnk középpontjába.

A verseny három évközi fordulóból és egy áprilisi döntőből állt, melyre két korosztályban, 5-6. osztályos és 7-8. osztályos diákokból álló három fős csapatok jelentkezését vártuk. A feladatsorok fordulónként más-más témákat jártak körbe: az első fordulóban a nemzeti park földtani és növénytani értékeit, a másodikban a sokszínű állatvilágot, a harmadikban az aktuális természetvédelmi problémákat és a természetvédelmi őrszolgálat munkáját lehetett közelebbről megismerni.

A három forduló alapján legtöbb pontot szerzett 5-5 csapat kerülhetett be az április 4-i döntőbe, melyet a Felsőtárkányi Bábakalács Természetiskolában rendeztünk meg. A döntőben a csapatok először egy délelőtti játékos kvízben mérték össze a tudásukat. A kvíz után egy 5 állomásos terepi vetélkedő következett, mindkét feladatrész során az első három forduló tudásanyagát kellett feleleveníteni.

A kvízlapok és a terepi feladatok eredményeit összesítettük, így alakult ki a végső sorrend:

5-6. osztályos korosztály:

I. helyezett – a Berzemények csapata: Mészáros Csaba, Perge Dominik, Szabó Luca

Dr. Berze Nagy János Általános Iskola, Besenyőtelek

Felkészítőjük: Bozsik Mária


II. helyezett - a Sebes-Diós csapat: Kurcsik Hanna, Bereczki Orsolya, Csontos Jácint

Diósgyőri Nagy Lajos Király Általános Iskola

Felkészítőjük: Guba Anikó


III. helyezett – a Tigrisek csapata: Kis-Papp Lujza, Vaczka Milán, Váradi Jázmin

Vasvár Úti Általános Iskola, Ózd

Felkészítőjük: Maruzsi Henrietta


IV. helyezett – az Aconitum csapat: Krappai Máté, Hankó Kira, Szőke Kristóf

Diósgyőri Nagy Lajos Király Általános Iskola

Felkészítőjük: Guba Anikó


V. helyezett – a Foltos szalamandrák csapat: Béres Réka Anna, Molnár Máté, Szádvári Tamás

Görömbölyi Általános Iskola

Felkészítőjük: Bartók Beáta


7-8. osztályos korosztály:

I. helyezett – a Tajvani bülbül csapat: Markó Pál Benedek, Gazda Zalán, Vesmás Ábel

Nagykovácsi Általános Iskola / László Gyula Gimnázium és Általános Iskola, Budapest /

Veres Pálné Gimnázium, Budapest

Felkészítőjük: Petró Ildikó


II. helyezett – a Garaytér csapat: János Zsolt, Jaszenovics Bence, Szloboda Botond

Szent József Iskolaközpont, Szekszárd

Felkészítőjük: Jakab Géza


III. helyezett – a Balatoni Compók csapata: Balogh Dávid, Dancs Levente, Bangó Bálint

Kárpáti János Általános Iskola, Gyenesdiás

Felkészítőjük: Duráncsik Éva


IV. helyezett – a Liliomok csapat: Kovács Kinga, Mihály Lilla, Varga Boglárka

Mezőkeresztesi Kossuth Lajos Általános Iskola

Felkészítőjük: Taizs Emese


V. helyezett – a Batyus természetjárók csapat: Mátyus Dorina, Tolvaj Panni, Tóth Hanna, Seres Mihály Kadocsa

Szentistváni István Király Általános Iskola Gárdonyi Géza Tagiskolája, Borsodivánka

Felkészítőjük: Tóth Erika


A csapatok nemzeti parki tárgyi nyereményekben részesültek, a dobogós csapatok pedig a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság látogatóhelyeire, az Ipolytarnóci Ősmaradványokhoz, valamint a mátrafüredi Harkály Házba szóló belépőket kaptak. Az első helyezetteket a Bábakalács Természetiskolába szóló szálláslehetőséggel és választható természetiskolai programmal jutalmaztuk.

Gratulálunk a Bábakalács vetélkedő minden résztvevőjének! Köszönjük a versenyzők és a felkészítő pedagógusok lelkes és kitartó munkáját!


Szűcs  Erzsébet
Szűcs Erzsébet
oktatási referens

Kapcsolódó

2 Unterwegs mit Ranger / ​Our experiences  with the rangers

2 Unterwegs mit Ranger / ​Our experiences with the rangers

2023.04.19. 14:04
RonjaInsgesamt gibt es im Bükki Nationalpark 34 Ranger/Innen, die Aufgaben von Ranger/Innen sind sehr vielfältig. Die ursprüngliche Bedeutung ist die Betreuung eines Schutzgebietes, zu ihren Aufgaben gehören zum Beispiel Instandhaltungsarbeiten, sie kümmern sich um invasive, so wie schützenswerte Tier und Pflanzenarten, sie führen Exkursionen im Nationalpark und arbeiten an Forschenden Tätigkeiten. Häufig haben Ranger:Innen ein Gebiet in welchem sie Spezialisiert sind, so dass sich einige Ranger besonders gut mit Vögeln auskennen und andere mit Insekten oder Pflanzen. Als ersten Ranger durften wir Atila bei seiner Arbeit in Szilvásvárad begleiten, wir haben von ihm viel über die Relevanz von Biodiversität gelernt und warum Monokulturen so gefährlich für einen Wald sein können. Die Artenvielfalt von Pflanzen in einem Gebiet bietet vielen Tieren einen Lebensraum, deshalb ist eine kontrollierte Abholzung der Wälder kombiniert mit einer kontrollierten Aufforstung relevant für die Aufrechterhaltung von Artenvielfalt. So fällt es beispielsweise in Atilas Aufgabenbereich die Holzfällung zu kontrollieren. Wenn an den falschen Stellen oder zu viele Bäume gefällt werden, kann dies die Biodiversität in einem Gebiet gefährden. Deshalb gibt es genaue Pläne, welche Bäume gefällt werden dürfen. Bei der Aufstellung dieser Pläne gilt es die Interessen der Forstindustrie und die des Naturschutzes in Einklang miteinander zu bringen. Auch Totholz ist ein wichtiger Bestandteil des Nährstoffkreislaufs im Wald, da dieses durch Insekten und Pilze abgebaut wird und so wieder Nährstoff für neue Pflanzen darstellt. Deshalb ist es wichtig, dass Totholz nicht direkt aus dem Wald gebracht wird, sondern für einige Jahre im Naturkreislauf zu lassen. Weiterhin haben wir Fußspuren von Wölfen und Hirschen gesehen und durften etwas über die Verhaltensweisen dieser Tiere erfahren. Am 14. Oktober waren wir Wasservögel zählen, die Aufnahme des Bestandes ist wichtig um den Schutz von bedrohten Arten gewährleisten zu können, so kann erfasst werden wie sich die Rastbestände entwickeln. Ist eine Vogelart vor dem Aussterben bedroht, dann kann diese beispielsweise unter Artenschutz gestellt werden, so wird der Fortbestand gewährleistet. Außerdem haben wir die Bedrohung durch invasive Tierarten verstehen gelernt, so kann ein ehemaliges exotisches Haustier, welches achtlos in der Natur ausgesetzt wird dort eine Bedrohung für die heimischen Tiere sein. Außerdem haben wir Bieber Dämme gesehen und verstehen gelernt, welchen Einfluss sie aus auf das Pflanzenwachstum um den Damm herum haben können. In Verpelét haben wir an einer invasiven Pflanzen Kontrolle teilgenommen, hier haben wir Büsche rausgerissen, welche invasiv waren, da diese eine Bedrohung für die Artenvielfalt in Verpelét darstellen. Durch das Herausreißen der invasiven Büsche soll der Platz für die heimische Artenvielfalt erneut hergestellt werden. Die Wiesen bieten vielen Blumen einen Platz zum Blühen doch die Büsche stellen eine Konkurrenz in Bezug auf die zur Verfügung stehenden Mineralien da, weshalb es notwendig ist sie zu entfernen.
Tovább olvasom