Közösen védjük a természetet 2024 - Határtalanul gólya módra - Szlovák-magyar természetismereti vetélkedő beszámolója 2024.06.03. 13:00

A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság Nógrádi Tájegysége és a Štátna Ochrany Prírody SR (Szlovák Köztársaság állami természetvédelme) a több évre visszanyúló hagyományoknak megfelelően 2024. május 28-án, Salgótarjánban, a Baglyas-kő Vár Természetvédelmi Látogatóközpontban újra megrendezte a „Közösen védjük a természetet” című vetélkedőjét.

Az idei évben a vetélkedő a „Határtalanul gólya módra” alcímet kapta, hogy így is felhívjuk a figyelmet a gólyák óvására, illetve arra, hogy bár más neve van az országoknak, ahol élünk, a természet megőrzésében nincsenek köztünk határok, ugyanaz a cél hajt bennünket.

A közös szlovák-magyar természetismereti találkozón ezúttal 12 csapat vett részt. Szlovákiában tanuló diákok a következő oktatási intézményeket képviselték:

1. Základná škola Školská 1 Fiľakovo (Tamara Olšiaková, Lea Buzásiová, Ema Martinková, pedagógus: Aneta Burisová)

2. Základná škola s materskou školou Gemerský Jablonec Alapiskola és óvoda (Imola Tóth, Tamás Pataki, Bendegúz Varga Balázs, pedagógus: Estera Kovácsová)

3. Základná škola s materskou školou –Alapiskola és óvoda, Radzovce 418 (Natálie Kosourová, Dorota Krahulcová, Nicolas Vasile Szűcs, pedagógus: Eva Paučová)

4. Základná škola Lajosa Mocsáryho s vyučovacím jazykom maďarským - Mocsáry Lajos Alapiskola, Farská lúka 64/B, Fiľakovo (Rebeka Mocsárová, Ádám Gulyás, Ádám Bálint Farkas, pedagógus: Dávid Szvorák)

5. Základná škola Farská lúka 64/A, Fiľakovo (Vanesa Goldčiterová, Lara Danyiová, Stanislav Žolka, pedagógus: Marián Bozó)

6. Základná škola Štefana Koháriho II. s vyučovacím jazykom maďarským - II. Koháry István Alapiskola, Mládežnícka 7, Fiľakovo (Dávid Molnár, Šóšová Liliana, Czupper László, pedagógus: Judit Bial)

Magyarországról induló iskolák pedig az alábbiak voltak:

1. Dr. Krepuska Géza Általános Iskola (Demeter Tímea, Tomka Villő, Stánitz Emese, pedagógus: Asan Adrienn)

2. Mocsáry Antal Általános Iskola (Dénes Lia Boglárka, Fényszarusy Anna, Nagy Anna Fruzsina, pedagógus: Hives Adrienn)

3. Salgótarjáni Általános Iskola Kodály Zoltán Tagiskola (Éger Szilárd, Bodrogi Máté, Ludvig Levente, pedagógus: Fülöpné Asztalos Mónika)

4. II. János Pál Pápa Katolikus Iskola (Kaszás Viktória, Kun Benedek, Ficsor Áron, pedagógus: Gembickiné Cseszneg Andrea)

5. Salgótarjáni Általános Iskola Beszterce-lakótelepi Tagiskolája (Bakos Krisztián, Berta Benjámin Noel, Járomi Richárd, pedagógus: Fekete Gyula)

6. Mátranováki Fekete István Általános Iskola (Gembiczki Dorina, Nádudvari Nándor, Vári Levente, pedagógus: Vanóné Kovács Zsuzsanna)

A vetélkedő napján gyönyörű napsütés volt, így a körtúrás előadásokat nem zavarta meg az elmúlt napokra jellemző zivatar. A Nógrádi Tájegység munkatársai különböző állomásokon mutatták be a közel 3 hektáros parkosított területen a kültéri látogatóközpontot és a vetélkedő alcímét adó madarakhoz kapcsolódó ismereteket.

Természetvédelmi őreink előadásait Csaba Balázs zoológus tolmácsolta szlovákul, hogy a szlovák anyanyelvű diákok is megértsék az ismeretátadást. Fontos szabály volt, hogy csak a vetélkedőn résztvevő gyerekek jegyzetelhettek, a kísérő pedagógusok kissé lemaradva, távolabb követhették az eseményeket.

Első állomáson Németh Bálint a madármenhelyünkön található madarak bemutatása mellett kitért azok főbb jellemzőire, illetve elmagyarázta a gyerekeknek a madarak táplálkozásához kapcsolódó lábformák és csőrtípusok összefüggéseit.

Második állomásunkon Szarvas Imre az Európai Geoparkok hetét kibővítve a magyarországi UNESCO Globális Geoparkok megünneplésével, tájékoztatást nyújtott a Novohrad-Nógrád Geoparkról, ami a Globális Geoparkok Hálózatának tagja. Juhász Tamás a Baglyas-kő tömbjére is jellemző bazalt vulkanitok földtani jellegéről, illetve a Nógrád vármegyében lezajló vulkanikus tevékenységekről tért ki előadásában.

Miután lesétáltunk a mentett gólyák röpdéjéhez, az ott található tavacska mellett Lantos István a gólyák által fogyasztott állatokra jellemző szaporodásukat és fejlődésüket ismertette. A gólyákról, illetve azok természetvédelmi helyzetéről, már Papp Ferenc adott új információkat a diákoknak.

Amint a körsétánk lassan a végére ért, bemutatásra került egy tápláléklánc, ahol a csúcsragadozó maga a fehér gólya. Itt azt is prezentálni tudtuk, hogy mi történik az ökológiai egyensúllyal, ha kivesszük a tápláléklánc egy elemét.

Miután a kis természetbúvárok kellőképpen elfáradtak a sok új és rendszerező anyagtól, kis pihenést, illetve felfrissülést követően elindultak a már előre kihelyezett állomásokra, hogy megmutassák, mit tanultak ezen a napon. A 12 csapatot 6 állomásra kellett beosztani, ezért volt olyan állomás, ahova egyszerre 2 csapatot küldtünk. Itt leginkább teszteket kellett kitölteni, de azokon az állomásokon, ahol interaktív feladatok megoldásával kellett a legtöbb pontot összegyűjteni, oda csak 1 csapat mehetett, illetve minden csapatnak volt pihenőideje is. Egy állomáson 5 percet tölthettek el a feladatok megoldásával, utána egy rövid Vidra Verda dudaszó jelezte a társaságnak, hogy a következő állomásra kell szaladniuk. A vetélkedő megkezdése előtt minden induló kapott egy menetlevelet, amit követve pontosan tudta, hogy mikor hova kell mennie, vagy éppen pihenőidejét fogja eltölteni.

Természetesen a 36 fős gyerekseregből volt, aki eltévedt, kihagyott állomást, de az apró bakikat a kollégák jól és türelmesen kezelték, továbbá minden felmerülő problémára kreatív megoldást találtak. Az állomásokon és a feladatok lefordításában segített Csaba Balázs, Jana Garayová, Edita Šimonová, és Želmíra Ružičková. A háttérmunkákban pedig nagy segítségünkre volt Rónai Kálmánné igazgató asszony, Várhelyi-Szomszéd Eszter, Farkas Annamária, Molnár Csilla Eszter, Kiss Ágnes, Kiss Gyula Vilmosné, Harmos Krisztián, Joó Miklós, Pintér Zsolt és Sztankó Jenő, a BNPI munkatársai. Köszönjük szépen!

Minden résztvevőt megérdemelt ajándéktárgyakkal jutalmaztunk. A versenyen a legjobb eredményt elérő magyar csapat a II. János Pál Pápa Katolikus Iskola tanulói voltak, akik egynapos szlovákiai kiránduláson vehetnek majd részt a nyár folyamán. A legtöbb pontot elérő Szlovákiából érkező csapat pedig ismét az Almágyi Alapiskola és Óvoda (Gemerský Jablonec) diákjai, akik a miskolci Szeleta Park Látogatóközpontba szóló belépőjegyekkel térhetnek vissza hozzánk.

Minden Magyarországon és Szlovákiában élő kollégának köszönjük a vetélkedő sikeres lebonyolításához szükséges segítségét, a csapatoknak pedig a becsületes részvételt. Újra egy vidám napot töltöttünk el közösen, határtalanul.


Kapcsolódó

2022/1. - 7. Visitors from Kiskunság National Park

2022/1. - 7. Visitors from Kiskunság National Park

2022.08.23. 15:48
Besucher aus dem Kiskunság Nationalpark [13.06.2022-19.06.2022]Am Montag, den 13. Juni kamen Lara und Jakob dann mit nach Eger, um ein bisschen was vom Bükk Nationalpark zu sehen. Am ersten Tag bestiegen wir einen kleinen Aussichtspunkt in Szarvaskő und besichtigten das Western Gate Besucherzentrum.Dienstag unternahmen wir eine kleine Wanderung direkt vom Direktorat aus und am Mittwoch zum Tar-kő Aussichtspunkt. Auch für Marie und mich war dies einer der beeindruckendsten Orte, die wir im Bükk gesehen haben. Danach besichtigten wir gemeinsam mit einem Ranger das Plateau und er erklärte uns einiges über die vorkommenden Pflanzen und einen Schmetterling, der weltweit nur in einem sehr kleinen Umkreis auf dem Plateau zu finden ist. Anschließend fuhren wir zu einem sogenannten „Virgin Forest“, einem Wald, der weder von der Forstwirtschaft genutzt werden darf noch von Wanderern betreten. Somit soll der Wald sich ohne jeglichen Einfluss des Menschen entwickeln. Am Donnerstag fand eine Art Evaluation des Observatoriums und umliegender Attraktionen statt. Wir halfen bei der Vor- und Nachbereitung und nahmen an den Führungen teil. Am letzten Tag des Austausches besichtigten wir in Lillafüred die Szent István-Höhle und die Annahöhle. Bei der Szent István-Höhle handelt es sich um eine Tropfsteinhöhle, in der ein bestimmtes Klima herrscht, welches besonders gut für die Gesundheit sein soll. Deshalb ist ein bestimmter Bereich der Höhle für Touristen gesperrt. Hier haben Leute mit verschiedenen Krankheiten die Möglichkeit sich, mit Schlafsack oder Decke, für ca. drei Stunden täglich hinzulegen, um die Heilungsprozesse im Körper zu unterstützen.Nach diesen zwei gemeinsamen Wochen war der Austausch vorbei. In der Zeit konnten wir alle einiges über sowohl den anderen als auch den eigenen Nationalpark lernen.
Tovább olvasom