Közösen védjük a természetet 2024 - Határtalanul gólya módra - Szlovák-magyar természetismereti vetélkedő beszámolója 2024.06.03. 13:00

A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság Nógrádi Tájegysége és a Štátna Ochrany Prírody SR (Szlovák Köztársaság állami természetvédelme) a több évre visszanyúló hagyományoknak megfelelően 2024. május 28-án, Salgótarjánban, a Baglyas-kő Vár Természetvédelmi Látogatóközpontban újra megrendezte a „Közösen védjük a természetet” című vetélkedőjét.

Az idei évben a vetélkedő a „Határtalanul gólya módra” alcímet kapta, hogy így is felhívjuk a figyelmet a gólyák óvására, illetve arra, hogy bár más neve van az országoknak, ahol élünk, a természet megőrzésében nincsenek köztünk határok, ugyanaz a cél hajt bennünket.

A közös szlovák-magyar természetismereti találkozón ezúttal 12 csapat vett részt. Szlovákiában tanuló diákok a következő oktatási intézményeket képviselték:

1. Základná škola Školská 1 Fiľakovo (Tamara Olšiaková, Lea Buzásiová, Ema Martinková, pedagógus: Aneta Burisová)

2. Základná škola s materskou školou Gemerský Jablonec Alapiskola és óvoda (Imola Tóth, Tamás Pataki, Bendegúz Varga Balázs, pedagógus: Estera Kovácsová)

3. Základná škola s materskou školou –Alapiskola és óvoda, Radzovce 418 (Natálie Kosourová, Dorota Krahulcová, Nicolas Vasile Szűcs, pedagógus: Eva Paučová)

4. Základná škola Lajosa Mocsáryho s vyučovacím jazykom maďarským - Mocsáry Lajos Alapiskola, Farská lúka 64/B, Fiľakovo (Rebeka Mocsárová, Ádám Gulyás, Ádám Bálint Farkas, pedagógus: Dávid Szvorák)

5. Základná škola Farská lúka 64/A, Fiľakovo (Vanesa Goldčiterová, Lara Danyiová, Stanislav Žolka, pedagógus: Marián Bozó)

6. Základná škola Štefana Koháriho II. s vyučovacím jazykom maďarským - II. Koháry István Alapiskola, Mládežnícka 7, Fiľakovo (Dávid Molnár, Šóšová Liliana, Czupper László, pedagógus: Judit Bial)

Magyarországról induló iskolák pedig az alábbiak voltak:

1. Dr. Krepuska Géza Általános Iskola (Demeter Tímea, Tomka Villő, Stánitz Emese, pedagógus: Asan Adrienn)

2. Mocsáry Antal Általános Iskola (Dénes Lia Boglárka, Fényszarusy Anna, Nagy Anna Fruzsina, pedagógus: Hives Adrienn)

3. Salgótarjáni Általános Iskola Kodály Zoltán Tagiskola (Éger Szilárd, Bodrogi Máté, Ludvig Levente, pedagógus: Fülöpné Asztalos Mónika)

4. II. János Pál Pápa Katolikus Iskola (Kaszás Viktória, Kun Benedek, Ficsor Áron, pedagógus: Gembickiné Cseszneg Andrea)

5. Salgótarjáni Általános Iskola Beszterce-lakótelepi Tagiskolája (Bakos Krisztián, Berta Benjámin Noel, Járomi Richárd, pedagógus: Fekete Gyula)

6. Mátranováki Fekete István Általános Iskola (Gembiczki Dorina, Nádudvari Nándor, Vári Levente, pedagógus: Vanóné Kovács Zsuzsanna)

A vetélkedő napján gyönyörű napsütés volt, így a körtúrás előadásokat nem zavarta meg az elmúlt napokra jellemző zivatar. A Nógrádi Tájegység munkatársai különböző állomásokon mutatták be a közel 3 hektáros parkosított területen a kültéri látogatóközpontot és a vetélkedő alcímét adó madarakhoz kapcsolódó ismereteket.

Természetvédelmi őreink előadásait Csaba Balázs zoológus tolmácsolta szlovákul, hogy a szlovák anyanyelvű diákok is megértsék az ismeretátadást. Fontos szabály volt, hogy csak a vetélkedőn résztvevő gyerekek jegyzetelhettek, a kísérő pedagógusok kissé lemaradva, távolabb követhették az eseményeket.

Első állomáson Németh Bálint a madármenhelyünkön található madarak bemutatása mellett kitért azok főbb jellemzőire, illetve elmagyarázta a gyerekeknek a madarak táplálkozásához kapcsolódó lábformák és csőrtípusok összefüggéseit.

Második állomásunkon Szarvas Imre az Európai Geoparkok hetét kibővítve a magyarországi UNESCO Globális Geoparkok megünneplésével, tájékoztatást nyújtott a Novohrad-Nógrád Geoparkról, ami a Globális Geoparkok Hálózatának tagja. Juhász Tamás a Baglyas-kő tömbjére is jellemző bazalt vulkanitok földtani jellegéről, illetve a Nógrád vármegyében lezajló vulkanikus tevékenységekről tért ki előadásában.

Miután lesétáltunk a mentett gólyák röpdéjéhez, az ott található tavacska mellett Lantos István a gólyák által fogyasztott állatokra jellemző szaporodásukat és fejlődésüket ismertette. A gólyákról, illetve azok természetvédelmi helyzetéről, már Papp Ferenc adott új információkat a diákoknak.

Amint a körsétánk lassan a végére ért, bemutatásra került egy tápláléklánc, ahol a csúcsragadozó maga a fehér gólya. Itt azt is prezentálni tudtuk, hogy mi történik az ökológiai egyensúllyal, ha kivesszük a tápláléklánc egy elemét.

Miután a kis természetbúvárok kellőképpen elfáradtak a sok új és rendszerező anyagtól, kis pihenést, illetve felfrissülést követően elindultak a már előre kihelyezett állomásokra, hogy megmutassák, mit tanultak ezen a napon. A 12 csapatot 6 állomásra kellett beosztani, ezért volt olyan állomás, ahova egyszerre 2 csapatot küldtünk. Itt leginkább teszteket kellett kitölteni, de azokon az állomásokon, ahol interaktív feladatok megoldásával kellett a legtöbb pontot összegyűjteni, oda csak 1 csapat mehetett, illetve minden csapatnak volt pihenőideje is. Egy állomáson 5 percet tölthettek el a feladatok megoldásával, utána egy rövid Vidra Verda dudaszó jelezte a társaságnak, hogy a következő állomásra kell szaladniuk. A vetélkedő megkezdése előtt minden induló kapott egy menetlevelet, amit követve pontosan tudta, hogy mikor hova kell mennie, vagy éppen pihenőidejét fogja eltölteni.

Természetesen a 36 fős gyerekseregből volt, aki eltévedt, kihagyott állomást, de az apró bakikat a kollégák jól és türelmesen kezelték, továbbá minden felmerülő problémára kreatív megoldást találtak. Az állomásokon és a feladatok lefordításában segített Csaba Balázs, Jana Garayová, Edita Šimonová, és Želmíra Ružičková. A háttérmunkákban pedig nagy segítségünkre volt Rónai Kálmánné igazgató asszony, Várhelyi-Szomszéd Eszter, Farkas Annamária, Molnár Csilla Eszter, Kiss Ágnes, Kiss Gyula Vilmosné, Harmos Krisztián, Joó Miklós, Pintér Zsolt és Sztankó Jenő, a BNPI munkatársai. Köszönjük szépen!

Minden résztvevőt megérdemelt ajándéktárgyakkal jutalmaztunk. A versenyen a legjobb eredményt elérő magyar csapat a II. János Pál Pápa Katolikus Iskola tanulói voltak, akik egynapos szlovákiai kiránduláson vehetnek majd részt a nyár folyamán. A legtöbb pontot elérő Szlovákiából érkező csapat pedig ismét az Almágyi Alapiskola és Óvoda (Gemerský Jablonec) diákjai, akik a miskolci Szeleta Park Látogatóközpontba szóló belépőjegyekkel térhetnek vissza hozzánk.

Minden Magyarországon és Szlovákiában élő kollégának köszönjük a vetélkedő sikeres lebonyolításához szükséges segítségét, a csapatoknak pedig a becsületes részvételt. Újra egy vidám napot töltöttünk el közösen, határtalanul.


Kapcsolódó

2023/1 2. The first few days

2023/1 2. The first few days

2023.04.19. 14:37
Am 14. Maerz stieg ich ins Flugzeug in Richtung Budapest. Natürlich war ich ziemlich aufgeregt und gespannt. Ich war vorher noch nie in Ungarn. Wie werden die Leute dort sein und wie wird meine neue Heimatstadt aussehen? Was wird mich im Bükk-Region Geopark erwarten? Fragen über Fragen… Glücklicherweise wurde ich von Balázs am Flughafen abgeholt und meine Aufregung legte sich etwas nach dem herzlichen Empfang. Auf dem Weg in die Wohnung machten wir sogar noch einen Zwischenstopp bei Aldi, da am 15. Maerz ein Feiertag in Ungarn ist (Gedenktag der Revolution von 1848) und die Geschaefte geschlossen hatten. Ich nutzte den freien Tag direkt, um etwas die Innenstadt zu erkunden. Dort habe ich den Dobó-István-Platz, das Rathaus, sowie die Basilika gesehen. Erster Eindruck? Hier laessts sich aushalten! Am Samstag hat mich Balázs und sein Vater auf eine Wanderung im nahegelegenen Aggtelek Nationalpark eingeladen. Wir marschierten im Wald 15 km entlang der slowakischen Grenze von Aggtelek in Richtung Gömörszőlős. Kurz vor unserem Ziel wurden wir noch mit einem schönen weitlaeufigen Ausblick belohnt. Dort konnten wir bis zum Mátra-Gebirge sehen! In Gömörszőlős, wo es unter Anderem ein ökologisches Ausbildungszentrum gibt, haben wir dann zusammen noch zu Abend gegessen (Ungarische Gulaschsuppe) und den Abend mit einem Kartenspiel ausklingen lassen (auf ungarisch gar nicht so einfach ;) ) Es war ein sehr schöner Tag, vor allem, da ich von allen Teilnehmern herzlich empfangen und direkt in die Gemeinschaft aufgenommen wurde. Am Sonntag stand dann die Besichtung der Burg von Eger an. Von dort hat man einen guten Ausblick über die Stadt. Im Keller der Burg befindet sich eine Ausstellung zu einer der grössten Waffensammlung in Ungarn und es kann das ehemalige Verlies besichtigt werden. Für Geschichtsinteressierte sehr interessant!
Tovább olvasom
4 Austausch mit dem Kiskunság Nationalpark / Exchange with the Kiskunság National Park

4 Austausch mit dem Kiskunság Nationalpark / Exchange with the Kiskunság National Park

2023.04.19. 14:18
Vom 23. bis zum 28. Oktober waren wir in dem Kiskunság Nationalpark, der Nationalpark wurde im Jahr 1975 gegründet und liegt zwischen Donau und Theiß in der Mitte von Ungarn. Die beiden Freiwilligen Paul und Tristan absolvieren hier ihren Freiwilligendienst, wie Marei und ich sind sie auch mit dem Kulturweit Programm in Ungarn. Damit wir die diversen Landschaftsformen in Ungarn etwas besser kennen und verstehen lernen können, haben wir uns, so wie die Freiwilligen vor uns für ein gemeinsames Austausch Projekt entschieden. Während sich das bewaldete Bükk Gebirge durch verschiedene Karstformationen und Kalksteinberge auszeichnet, sind im Kiskunság Nationalpark verschiedene Steppen, Salzwiesen und Weiden vorzufinden. Beide Nationalparks sind also sehr unterschiedlich und in ihrer Biodiversität einzigartig, weshalb der Austausch eine spannende Lernmöglichkeit darstellt. An dem meisten Tagen waren wir mit Csaber einem der Ranger des Kiskunság Nationalparks unterwegs, dieser hat uns viel über die Artenvielfalt in Nationalpark erklärt. Die Puszta steppe bieten ein Lebensraum für zahlreiche Pflanzen und Tiere, so hatten wir das Glück an einem Tag great bustards (Großtrappen) zu sehen. Diese gehören mit einem Gewicht von bis zu 16 kg zu den schwersten flugfähigen Vögeln der Welt. In den letzten zweihundert Jahren ging der Mitteleuropäische Bestand fast verloren, weshalb die Vögel heute besonders geschützt werden müssen. Weiterhin haben wir Common Hackberries (Amerikanischer Zürgelbaum) herausgerissen, diese aus Amerika importierte Pflanze stellt durch ihre rasante Verbreitung eine starke Gefährdung für die Artenvielfalt da. Die Lebensbedingungen im Nationalpark sind günstig für die Common Hackbeeries, so dass sie sich schnell weiterverbreiten können, weshalb ihr Bestand reguliert werden muss. Breitet sich eine invasive Pflanzenart zu weit aus und gefährdet die heimische Artenvielfalt, so wird eingegriffen. Würden sich die invasiven Pflanzen weiter ausbreiten und dann von einer Krankheit befallen werden, so wären direkt alle Pflanzen betroffen, aus diesem Grund soll die Artenvielfalt geschützt werden. Im Kiskunság Nationalpark durften aber auch viele andere spannende Erfahrungen machen, in der Waldhütte in welcher wir in der Woche unseres Aufenthalt gelebt haben, gab es keine Heizung, weshalb wir Holz gehakt haben um zu heißen, Trinkwasser gab aus Kanistern und zum Duschen haben wir ein Duschfeuer angemacht. Durch diese Erfahrung sind uns viele Privilegien noch einmal deutlich bewusster geworden und wir haben sie noch mehr zu schätzen gelernt. Die Erfahrungen im Kiskungság Nationalpark waren also auf ganz vielen verschiedenen Ebenen sehr bereichernd.
Tovább olvasom