Fenntarthatósági Témahét 2025 - Beszámoló 2025.04.22. 13:42

Április 7-11. között zajlott a Kárpát-medencei Fenntarthatósági Témahét. A 2025-ben jubiláló, 10. alkalommal meghirdetett témahét kiemelt témái a talaj és biodiverzitás, a zöldenergia-források és a mesterséges intelligencia, állandó komplex témái pedig a hulladék, valamint a tudatos fogyasztói magatartás voltak.

A témahét keretében számos oktatási intézménnyel kerültünk kapcsolatba, a regisztrált iskolák közül volt, akikhez mi látogattunk el, de sokan érkeztek a Felsőtárkányban meghirdetett programjainkra is.

Április 9-én az Alsójászsági Általános Iskola Gerevich Aladár Általános Iskolai Tagintézményének elsős, ötödikes és nyolcadikos osztályába látogattunk. A gyerekekkel a tudatos vásárlásról, a hulladékcsökkentésről, valamint az újrahasznosítás kapcsán a komposztálásról beszélgettünk. A komposztlakó élőlényeket közelről, illetve mikroszkóppal kinagyítva is szemügyre vettük.

A Mezőkeresztesi Kossuth Lajos Általános Iskola évek óta kiemelten kezeli ezt a témahetet, programjaikban rendszeresen közreműködünk. Április 9-én a Borsodi-Mezőség Tájvédelmi Körzet emblematikus, veszélyeztetett kisemlőséről tartott előadást Balázsi Péter természetvédelmi őr a 3-8. osztályosoknak. 11-én az iskola által szervezett „Földünkért-jövőnkért” fenntarthatósági vetélkedő döntőjében egy állomással képviselhettük a Bükki Nemzeti Park Igazgatóságot. A csapatok a beporzás jelentőségével, és a beporzást végző rovarcsoportokkal ismerkedtek a verseny során.

10-én és 15-én a Felsőtárkányi Bábakalács Természetiskolában 5 állomásos természetismereti akadályversenyre vártuk a jelentkező osztályokat. A 6-8 fős csapatok az állomásokon olyan szerteágazó témákban tesztelhették tudásukat, mint a természetközeli erdő, a madárismeret, a komposztlakók, a beporzás, valamint az inváziós fajok.

A Fenntarthatósági Témahét keretében szervezett programokon 10 oktatási intézmény 284 tanulójával találkoztunk. A résztvevő iskolák: Gerevich Aladár Általános Iskola, Mezőkeresztesi Kossuth Lajos Általános Iskola, Bükkábrányi Általános Iskola, Mezőkövesdi Általános Iskola Ódorvár Tagiskolája, Felsőtárkányi Általános Iskola, Szomolyai Általános Iskola, Egri Kemény Ferenc Sportiskola, Verpeléti Arany János Általános Iskola, Sályi Gárdonyi Géza Általános Iskola.

Szűcs  Erzsébet
Szűcs Erzsébet
oktatási referens

Kapcsolódó

2023/1 6. Eagle’s eggs inventory

2023/1 6. Eagle’s eggs inventory

2023.07.10. 16:00
Um ehrlich zu sein, haben mich Vögel im Allgemeinen noch nie so wirklich interessiert. Aber ich glaube, das liegt daran, da man sie sehr selten aus nächster Nähe zu Gesicht bekommt. Als ich mir die Vogelrettungsstation auf dem Gelände des Direktorats ansehen durfte, wurde mir klar, dass Vögel doch ganz interessant sind, wenn man sich näher mit ihnen beschäftigt!Als ich dann die Gelegenheit bekam, eine Gruppe von Rangern zu begleiten, welche die Adlernester und deren Eierbestand überprüfte, war ich natürlich sofort dabei. Wer möchte es sich schon entgehen lassen einen in freier Wildbahn lebenden Adler aus nächster Nähe zu sehen? Ich jedenfalls nicht.Genauer gesagt handelt es sich bei dieser Art um den Östlichen Kaiseradler (Aquila heliaca) (Für die Interessierten unter euch: https://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96stlicher_Kaiseradler). Außerdem gibt es noch eine kleine Population an Seeadlern (Haliaeetus albicilla) in diesem Gebiet.An diesem Tag lag unser Fokus allerdings nur auf den Nestern des Kaiseradlers. Die Aufgabe bestand darin, den Bestand an Eiern in allen Nestern zu überprüfen, zu dokumentieren und anschließend abzuwarten, dass das Weibchen wieder zu ihrem Nest zurückkehrt. Es wurden zwei Gruppen gebildet. Gruppe Nr. 1 hatte die Aufgabe die Eier im Nest zu zählen. Dafür mussten wir (zum Glück) nicht etwa auf den Baum klettern, sondern bedienten uns modernster Technik in Form einer Drohne. Die zweite Gruppe beobachtete aus einer Entfernung von ca. 800 m das Nest per Fernglas und dokumentierte minutengenau, wann das Weibchen das Nest verließ und wann es, nachdem die Drohne wieder weg war, zu ihren Eiern zurückgekehrt war. Das konnte mal nur 15 Minuten dauern, mal mehrere Stunden. Zum Glück war ich in der ersten Gruppe. ;)Im Durchschnitt legen Kaiseradler 1-3 Eier. Bei unseren Nestern waren es meistens drei, also ein ziemlich guter Durchschnitt. Die kommende Kaiseradlergeneration ist somit gesichert. Bis wir die zehn Nester alle abgeklappert hatten, dauerte es eine Weile. Wir fuhren über endlose Felder und durch Niemandsland, wo sich unsere Wege immer wieder mit denen von Fasanen, Feldhasen und Rehen (ich habe noch nie an einem Tag so viele Rehe gesehen) kreuzten. Alles in allem ein sehr interessanter, tierreicher Tag, beendet natürlich mit einem obligatorischem Kaffee.
Tovább olvasom