​Mátrafüredi döntővel zárult a II. Mátra Kincsei verseny 2022.06.07. 12:01

A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság mátrafüredi látogató-, oktatási és kezelőközpontjának, a Harkály Háznak az oktatási csoportja második alkalommal rendezte meg a Mátra Kincsei Természetismereti és Természetvédelmi Versenyt.

A megmérettetésen két korcsoport az 5-6. osztályos és a 7-8. osztályos korosztály, három fős csapatai vehettek részt. Idei versenyünkre a tavalyi évhez hasonlóan a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság területéről túl is, az ország több pontjáról érkeztek nevezések, összesen 23 oktatási intézmény 64 csapata jelentkezett. A három fordulós vetélkedő remek lehetőséget biztosított, hogy a résztvevők iskolai tanulmányaikat kiegészítve átfogó képet kapjanak a Mátra természeti értékeiről és azok védelméről. Bár a feladatok a Mátra kincseit helyezték előtérbe, egyéb, az ország más tájaira kiterjedő ismereteket is elsajátíthattak a diákok. A Mátra Kincsei Természetismereti és Természetvédelmi Versenyen szerzett tudás kiváló alapot jelent a diákok szemléletformálásához, hogy később a természet szépségére és védelmére érzékeny, tudatos felnőtt válhasson belőlük.

A döntő megmérettetésre készülődtek a csapatok

Az első három forduló alkalmával hat témakör feladatait oldották meg a diákok: nemzeti parki ismeretek, madárvilág, hüllők és kétéltűek, rovarvilág, növényvilág és élőhelyek témában. Fordulónkét minden témakörön belül újabb és újabb élőlénycsoporttal ismerkedhettek a diákok. Az évközi feladatsorokat e-mailen keresztül kapták meg a csapatok és a kézzel kitöltött feladatokat ugyanígy juttatták vissza a szervezők részére. Az első három forduló alapján korosztályonként az öt-öt legtöbb pontot szerző csapat jutott a döntőbe. A döntő a Harkály Házban került megrendezésre május 31-én. A végső megmérettetésre minden csapat kiselőadással készült, amiben egy a lakókörnyezetükhöz közeli, vagy iskolájuk közelében fekvő természetvédelmi területet és annak bejárást mutatták be a diákok.

A döntő a csapatok kiselőadásával kezdődött

A versenytársak, és az érdeklődő közönség

A nap folyamán feladatlap kitöltésére is sor került, amely az első három forduló tudásanyagát dolgozta fel. A nemzeti parki védjegyes termékekből készült szendvicsebédet követően pedig a terepi feladatok következtek. A tanulóknak a Sár-hegyi Mandula Tanösvény, Harkály Ház – Szent Anna-tó közötti szakaszán elhelyezkedő öt állomáspontot kellett végigjárniuk, ahol természetvédelmi őr kollégáink várták őket érdekes terepi feladatokkal. A terepi részen többek között sor került madárhang felismerésre, fásszárúak határozására, kétéltűek és bogarak felkutatására és a természetvédelmi őrök által alkalmazott, különböző speciális eszközök beazonosítására is.

A csapatok a terepi feladatok során is szépen teljesítettek

A döntőbe jutott csapatok magas szintű felkészültséggel és határtalan lelkesedéssel vágták bele a döntő feladatainak teljesítésébe. A nap végére a következő sorrend alakult ki a döntős csapatok között:

5-6. korosztály


1. helyezettNapraforgók csapata: Melykó Emma Dóra, Pethes Mirella, Pethes Patrícia

Felkészítő: Gyárfásné Kovács Marianna - Kossuth Lajos Általános Iskola, Hatvan


2. helyezett – Öko-lányok csapata: Bognár Emília, Sallai Liliána Titanilla, Vincze Virág Szonja

Felkészítő: Kis Pap Zoltánné - Jókai Mór Általános Iskola, Szilvásvárad


3. helyezett – Villámok csapata: Braun Péter, Kovács Nóra, Nagy Kristóf

Felkészítő: Kovács Rozália - Tamási Áron Általános Iskola, Pétervására


4. helyezett – Viszneki természetbúvárok csapata: Árvai Gergő, Berta Bence, Nagy Zoltán

Felkészítő: Csomor Albert - Általános Iskola Visznek


5. helyezett – Ózdi gatyáskuvik csapata: Kónya Káleb, Elek Bálint, Horváth Ádám

Felkészítő: Maruzsi Henrietta - Vasvár Úti Általános Iskola, Ózd


7-8. korosztály

1. helyezett – Sóshartyáni madárbarátok: Berényi Janka, Berényi Lili, Rátkai Anna

Felkészítő: Berényi József- Sóshartyán


2. helyezett – Szederlesők csapata: Császár Csanád, Hipszki Botond, Fehér Nimród Örs

Felkészítő: Gyárfásné Kovács Marianna - Kossuth Lajos Általános Iskola, Hatvan


3. helyezett – Hegyi kristályok csapata: Domján Zsófia, Juhász Panna, Orosz Luca

Felkészítő: Varga Katalin Szonja - Szent Imre Általános Iskola, Nagyréde


4. helyezett – Entek csapata: Fazekas Nóra, Novodonszki Réka, Szántai Timon

Felkészítő: Gódorné Gergely Éva - Petőfi Sándor Általános Iskola, Hévízgyörk


5. helyezett – Tudorkák csapata: Sánta Laura, Kovács Csongor, Szalontai Bendegúz

Felkészítő: Pintér Zsuzsanna - Bán Zsigmond Református Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, AMI és Óvoda, Tiszafüred


A verseny eredményhirdetéssel és díjátadóval zárult.

Versenyünk célja a gyermekek élményalapú természetvédelmi tudástárának bővítése és a természet szeretetének elmélyítése volt, így a vetélkedő legnagyobb és leghasznosabb hozadéka is az új ismeretek elsajátítása volt. A gyermekek lelkesedését, kutatói munkáját és lelkiismeretes felkészültségüket díjazván minden csapat nemzeti parki tárgyi nyereményekben részesült, továbbá a második helyezett csapat a nemrég megnyílt Bükki Csillagdába szóló belépőkkel gazdagodott, a harmadik helyezett csapat a fokozottan védett, lillafüredi Szent Anna – barlangba nyert szakvezetett túrát. Mindkét korosztály első helyezést elért csapatai pedig a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság, felsőtárkányi szállás- és oktatóhelyére a Bábakalács Természetiskolába nyert 2 éjszaka szállást, 3 napnyi természetvédelmi programcsomaggal fűszerezve.

Gratulálunk minden nevezett csapat és felkészítő tanáraik szép teljesítményéhez és külön gratulálunk döntőseinknek! A 2022/23-as tanév során újra megrendezzük a Mátra Kincsei Természetismereti és Természetvédelmi Versenyünket, így várunk minden kedves régi és új résztvevőt a következő szezon során is.

Fotók: Molnár Márton, Magos Gábor, Berényi József

Kapcsolódó

2023/1 6. Eagle’s eggs inventory

2023/1 6. Eagle’s eggs inventory

2023.07.10. 16:00
Um ehrlich zu sein, haben mich Vögel im Allgemeinen noch nie so wirklich interessiert. Aber ich glaube, das liegt daran, da man sie sehr selten aus nächster Nähe zu Gesicht bekommt. Als ich mir die Vogelrettungsstation auf dem Gelände des Direktorats ansehen durfte, wurde mir klar, dass Vögel doch ganz interessant sind, wenn man sich näher mit ihnen beschäftigt!Als ich dann die Gelegenheit bekam, eine Gruppe von Rangern zu begleiten, welche die Adlernester und deren Eierbestand überprüfte, war ich natürlich sofort dabei. Wer möchte es sich schon entgehen lassen einen in freier Wildbahn lebenden Adler aus nächster Nähe zu sehen? Ich jedenfalls nicht.Genauer gesagt handelt es sich bei dieser Art um den Östlichen Kaiseradler (Aquila heliaca) (Für die Interessierten unter euch: https://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96stlicher_Kaiseradler). Außerdem gibt es noch eine kleine Population an Seeadlern (Haliaeetus albicilla) in diesem Gebiet.An diesem Tag lag unser Fokus allerdings nur auf den Nestern des Kaiseradlers. Die Aufgabe bestand darin, den Bestand an Eiern in allen Nestern zu überprüfen, zu dokumentieren und anschließend abzuwarten, dass das Weibchen wieder zu ihrem Nest zurückkehrt. Es wurden zwei Gruppen gebildet. Gruppe Nr. 1 hatte die Aufgabe die Eier im Nest zu zählen. Dafür mussten wir (zum Glück) nicht etwa auf den Baum klettern, sondern bedienten uns modernster Technik in Form einer Drohne. Die zweite Gruppe beobachtete aus einer Entfernung von ca. 800 m das Nest per Fernglas und dokumentierte minutengenau, wann das Weibchen das Nest verließ und wann es, nachdem die Drohne wieder weg war, zu ihren Eiern zurückgekehrt war. Das konnte mal nur 15 Minuten dauern, mal mehrere Stunden. Zum Glück war ich in der ersten Gruppe. ;)Im Durchschnitt legen Kaiseradler 1-3 Eier. Bei unseren Nestern waren es meistens drei, also ein ziemlich guter Durchschnitt. Die kommende Kaiseradlergeneration ist somit gesichert. Bis wir die zehn Nester alle abgeklappert hatten, dauerte es eine Weile. Wir fuhren über endlose Felder und durch Niemandsland, wo sich unsere Wege immer wieder mit denen von Fasanen, Feldhasen und Rehen (ich habe noch nie an einem Tag so viele Rehe gesehen) kreuzten. Alles in allem ein sehr interessanter, tierreicher Tag, beendet natürlich mit einem obligatorischem Kaffee.
Tovább olvasom