​Mátrafüredi döntővel zárult a II. Mátra Kincsei verseny 2022.06.07. 12:01

A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság mátrafüredi látogató-, oktatási és kezelőközpontjának, a Harkály Háznak az oktatási csoportja második alkalommal rendezte meg a Mátra Kincsei Természetismereti és Természetvédelmi Versenyt.

A megmérettetésen két korcsoport az 5-6. osztályos és a 7-8. osztályos korosztály, három fős csapatai vehettek részt. Idei versenyünkre a tavalyi évhez hasonlóan a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság területéről túl is, az ország több pontjáról érkeztek nevezések, összesen 23 oktatási intézmény 64 csapata jelentkezett. A három fordulós vetélkedő remek lehetőséget biztosított, hogy a résztvevők iskolai tanulmányaikat kiegészítve átfogó képet kapjanak a Mátra természeti értékeiről és azok védelméről. Bár a feladatok a Mátra kincseit helyezték előtérbe, egyéb, az ország más tájaira kiterjedő ismereteket is elsajátíthattak a diákok. A Mátra Kincsei Természetismereti és Természetvédelmi Versenyen szerzett tudás kiváló alapot jelent a diákok szemléletformálásához, hogy később a természet szépségére és védelmére érzékeny, tudatos felnőtt válhasson belőlük.

A döntő megmérettetésre készülődtek a csapatok

Az első három forduló alkalmával hat témakör feladatait oldották meg a diákok: nemzeti parki ismeretek, madárvilág, hüllők és kétéltűek, rovarvilág, növényvilág és élőhelyek témában. Fordulónkét minden témakörön belül újabb és újabb élőlénycsoporttal ismerkedhettek a diákok. Az évközi feladatsorokat e-mailen keresztül kapták meg a csapatok és a kézzel kitöltött feladatokat ugyanígy juttatták vissza a szervezők részére. Az első három forduló alapján korosztályonként az öt-öt legtöbb pontot szerző csapat jutott a döntőbe. A döntő a Harkály Házban került megrendezésre május 31-én. A végső megmérettetésre minden csapat kiselőadással készült, amiben egy a lakókörnyezetükhöz közeli, vagy iskolájuk közelében fekvő természetvédelmi területet és annak bejárást mutatták be a diákok.

A döntő a csapatok kiselőadásával kezdődött

A versenytársak, és az érdeklődő közönség

A nap folyamán feladatlap kitöltésére is sor került, amely az első három forduló tudásanyagát dolgozta fel. A nemzeti parki védjegyes termékekből készült szendvicsebédet követően pedig a terepi feladatok következtek. A tanulóknak a Sár-hegyi Mandula Tanösvény, Harkály Ház – Szent Anna-tó közötti szakaszán elhelyezkedő öt állomáspontot kellett végigjárniuk, ahol természetvédelmi őr kollégáink várták őket érdekes terepi feladatokkal. A terepi részen többek között sor került madárhang felismerésre, fásszárúak határozására, kétéltűek és bogarak felkutatására és a természetvédelmi őrök által alkalmazott, különböző speciális eszközök beazonosítására is.

A csapatok a terepi feladatok során is szépen teljesítettek

A döntőbe jutott csapatok magas szintű felkészültséggel és határtalan lelkesedéssel vágták bele a döntő feladatainak teljesítésébe. A nap végére a következő sorrend alakult ki a döntős csapatok között:

5-6. korosztály


1. helyezettNapraforgók csapata: Melykó Emma Dóra, Pethes Mirella, Pethes Patrícia

Felkészítő: Gyárfásné Kovács Marianna - Kossuth Lajos Általános Iskola, Hatvan


2. helyezett – Öko-lányok csapata: Bognár Emília, Sallai Liliána Titanilla, Vincze Virág Szonja

Felkészítő: Kis Pap Zoltánné - Jókai Mór Általános Iskola, Szilvásvárad


3. helyezett – Villámok csapata: Braun Péter, Kovács Nóra, Nagy Kristóf

Felkészítő: Kovács Rozália - Tamási Áron Általános Iskola, Pétervására


4. helyezett – Viszneki természetbúvárok csapata: Árvai Gergő, Berta Bence, Nagy Zoltán

Felkészítő: Csomor Albert - Általános Iskola Visznek


5. helyezett – Ózdi gatyáskuvik csapata: Kónya Káleb, Elek Bálint, Horváth Ádám

Felkészítő: Maruzsi Henrietta - Vasvár Úti Általános Iskola, Ózd


7-8. korosztály

1. helyezett – Sóshartyáni madárbarátok: Berényi Janka, Berényi Lili, Rátkai Anna

Felkészítő: Berényi József- Sóshartyán


2. helyezett – Szederlesők csapata: Császár Csanád, Hipszki Botond, Fehér Nimród Örs

Felkészítő: Gyárfásné Kovács Marianna - Kossuth Lajos Általános Iskola, Hatvan


3. helyezett – Hegyi kristályok csapata: Domján Zsófia, Juhász Panna, Orosz Luca

Felkészítő: Varga Katalin Szonja - Szent Imre Általános Iskola, Nagyréde


4. helyezett – Entek csapata: Fazekas Nóra, Novodonszki Réka, Szántai Timon

Felkészítő: Gódorné Gergely Éva - Petőfi Sándor Általános Iskola, Hévízgyörk


5. helyezett – Tudorkák csapata: Sánta Laura, Kovács Csongor, Szalontai Bendegúz

Felkészítő: Pintér Zsuzsanna - Bán Zsigmond Református Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, AMI és Óvoda, Tiszafüred


A verseny eredményhirdetéssel és díjátadóval zárult.

Versenyünk célja a gyermekek élményalapú természetvédelmi tudástárának bővítése és a természet szeretetének elmélyítése volt, így a vetélkedő legnagyobb és leghasznosabb hozadéka is az új ismeretek elsajátítása volt. A gyermekek lelkesedését, kutatói munkáját és lelkiismeretes felkészültségüket díjazván minden csapat nemzeti parki tárgyi nyereményekben részesült, továbbá a második helyezett csapat a nemrég megnyílt Bükki Csillagdába szóló belépőkkel gazdagodott, a harmadik helyezett csapat a fokozottan védett, lillafüredi Szent Anna – barlangba nyert szakvezetett túrát. Mindkét korosztály első helyezést elért csapatai pedig a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság, felsőtárkányi szállás- és oktatóhelyére a Bábakalács Természetiskolába nyert 2 éjszaka szállást, 3 napnyi természetvédelmi programcsomaggal fűszerezve.

Gratulálunk minden nevezett csapat és felkészítő tanáraik szép teljesítményéhez és külön gratulálunk döntőseinknek! A 2022/23-as tanév során újra megrendezzük a Mátra Kincsei Természetismereti és Természetvédelmi Versenyünket, így várunk minden kedves régi és új résztvevőt a következő szezon során is.

Fotók: Molnár Márton, Magos Gábor, Berényi József

Kapcsolódó

8 Unsere Erfahrungen als Freiwillige in Ungarn

8 Unsere Erfahrungen als Freiwillige in Ungarn

2023.04.19. 14:31
Seit fast fünf Monaten sind wir nun schon hier in Ungarn und arbeiten im Direktorat des Bükk-Nationalparks. Schon etwas emotional schauen wir auf den letzten Monat und die Zeit, die uns noch in unserem Freiwilligendienst bleibt. Aber vor allem schauen wir voller Dankbarkeit auf die Zeit, die wir hier schon verbracht haben. Der sechsmonatige Freiwilligendienst hier in Ungarn war für uns beide die erste lange und vor allem alleinige Reise ins Ausland und am Anfang haben wir uns natürlich unsere Gedanken gemacht, ob alles so verlaufen würde, wie wir es uns erhofften. Wenn wir eins gelernt haben, dann ist es, dass man aus schwierigen Situation am besten lernen kann und dass Erfahrungen – egal ob gute oder schlechte – uns als Menschen wachsen lassen. In unserer Zeit hier hatten wir das Glück, vor allem gute Erfahrungen machen zu dürfen: Wir haben die Gastfreundschaft vieler Ungar:innen kennengelernt, Freundschaften fürs Leben geknüpft und sind ein ganzes Stück eigenständiger geworden. In den letzten fünf Monaten sind wir viel gereist, haben unser Bestes im Ungarisch lernen gegeben und viele neue Menschen kennengelernt. Des Weiteren haben wir einen Einblick in die Natur des Bükk-Gebirges und die vielfältigen Aufgaben des National- und Geoparks gewinnen können. Besonders bei der Arbeit mit den Ranger:innen war es spannend, ihren Blick auf Bio- und Geodiversität vermittelt zu bekommen. Aber nicht nur die Vielfalt der Natur haben wir ganz neu betrachten und verstehen gelernt, wir haben auch gelernt zuzuhören. Wenn wir mit Freund:innen und Verwandten von Zuhause telefoniert haben, wurden wir oft gefragt, wie Ungarn und seine Menschen denn so seien. Während der Zeit hier haben wir gelernt, dass es keine einfache Antwort auf diese Fragen gibt; es ist nicht leicht zu sagen, wie ein ganzes Land ist oder alle Menschen in diesem Land sind. Denn jeder Mensch ist ein Individuum mit eigener Geschichte und eigenem Blick auf die Welt. Wir können bloß zuhören und versuchen, zu verstehen, wie die einzelnen Menschen denken, ohne etwas verallgemeinern zu wollen. Und mit je mehr Menschen wir uns unterhalten haben, desto vielschichtiger wurde unsere Sichtweise. Denn wie in jedem Land haben die Menschen auch hier ganz unterschiedliche Sichtweisen und Perspektiven auf unterschiedliche Themen – egal ob im Alltag, bei Persönlichem, der Lebensweise oder Politik. Der Freiwilligendienst hat uns gelehrt, dass ganz viel Schönes geschehen kann, wenn man etwas Neues ausprobiert, offen an Herausforderungen herangeht und einfach mal „ja“ sagt. Beim Einleben hat es sehr geholfen, uns unser Zuhause gemütlich einzurichten und mit Fotos, Pflanzen und Kerzen zu personalisieren sowie die Stadt Eger und ihre Menschen möglichst gut kennenzulernen. Momentan nehmen wir zum Beispiel an einem Jumping-Kurs teil; mit vielen Einheimischen Sport zu machen, ist jedes Mal ein Highlight unserer Woche. Uns hat dieser Auslandsaufenthalt im Rahmen eines Freiwilligendienstes unglaublich stark bereichert und können ihn aus vollem Herzen weiterempfehlen. Wir wünschen dir alles Gute für die nächste Reise! Marei und Ronja
Tovább olvasom